Informatieaanvraag Wet open overheid

U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit staat in de Wet open overheid (Woo).

De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven:

• U krijgt een kopie.
  • U mag het document bekijken.
  • U krijgt een samenvatting van de inhoud.
  • U krijgt informatie over de inhoud.
  • U krijgt de informatie via internet.

De gemeenten en andere overheden gaan zelf ook actief informatie openbaar maken. U vindt deze informatie op het Platform open overheidsinformatie.

Iedereen kan een verzoek indienen voor informatie. Er zijn uitzonderingen op de stukken die u mag inzien. Dit zijn bijvoorbeeld documenten:

• die over de staatsveiligheid gaan
  • waardoor de koning en regering in gevaar komen
  • waarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven staan
  • waarin informatie staat over het privéleven van anderen (Wet bescherming persoonsgegevens)

Ook kan de gemeente ervoor kiezen de informatie niet openbaar te maken als er een gevaar dreigt voor:

• handelsrelaties met andere landen of organisaties, en de economische belangen van de overheid
  • strafzaken
  • inspectie, controle en toezicht door de overheid
  • als de aanvrager voordeel krijgt door voorkennis

De voorwaarden om een aanvraag voor informatie te doen zijn:

• De informatie is aanwezig bij de gemeente (en niet bij bijvoorbeeld een ministerie of provincie).
  • U mag geen stukken inzien:
    • die over de veiligheid van het land gaan
    • waardoor de koning en regering in gevaar komen
    • waarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven staan
    • waarin informatie staat over het privéleven van anderen (Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG)

Ook kan de gemeente om andere redenen besluiten de informatie niet openbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan:

• opsporing en vervolging van strafbare feiten
  • inspectie, controle en toezicht door de overheid
  • de bescherming van het natuurgebied waarover de informatie gaat

Kosten

De gemeente kan kosten rekenen. Hoeveel u moet betalen hangt af van hoe u de informatie wilt ontvangen. U hoort vooraf wat de kosten voor u zijn.

Aanvraag

Een verzoek om informatie in het kader van de Wet Open Overheid kunt u langs elektronische weg alléén idienen middels het formulier Aanvragen informatie in het kader van de Wet Open Overheid.

Het op 24 januari 2023 genomen besluit “Besluit aanwijzen specifiek elektronisch kanaal voor indiening/verzending van verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo) langs elektronische weg” is bekendgemaakt op 8 februari 2023 en te vinden via onderstaande 2 links:

Termijn

De gemeente stuurt u een bericht binnen 4 weken nadat uw aanvraag is ontvangen. Deze periode mag de gemeente 1 keer verlengen met 2 weken.

Aanpak

Zo vraagt u informatie aan:

Bezwaar & beroep

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met de beslissing over uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Is het belangrijk dat u snel antwoord krijgt? Vraag dan ook een voorlopige uitspraak (voorziening) aan bij de rechtbank.

Bent u het daarna niet eens met de uitspraak van de gemeente over uw bezwaar? Ga dan in beroep bij de rechtbank.