Burgemeester: ''Hoe gaat het met u?''

In deze tijd van lockdown zijn persoonlijke contacten lastig. Daarom pakt burgemeester Jan-Frans Mulder de telefoon om te luisteren hoe het gaat met ondernemers en vertegenwoordigers van diverse organisaties in de gemeente Hulst.

“Het gaat redelijk”, zo begint Rudy d’Hondt van modezaak Hotlegs zijn verhaal aan de burgemeester. “We krijgen redelijk wat boekingen voor het shoppen op afspraak. Al moet ik zeggen dat het nu wat terugloopt. De vaste klanten zijn ondertussen geweest en ook de Paasdagen liggen achter de rug. Dat is normaal ook altijd een drukke periode.” Rudy vertelt verder dat ze uiteraard de Belgische klanten heel erg missen. Dat is zeker zo in hun filiaal in Sluis. Daar zijn ze echt afhankelijk van toeristen. Maar ook in hun winkel in Middelburg worden die gemist, met name dan de Duitse gasten. “Je mist toch de extra omzet die zij brengen. Dat is duidelijk ook zo in Hulst. Zeker in zo’n Paasperiode.” Van Rudy mag het snel afgelopen zijn met de coronamaatregelen. “Als ondernemer lever je toch flink in; dat kan niet blijven duren. We proberen er wel het beste van te maken, maar wachten met smart op het moment dat we weer de kers op onze ondernemerstaart hebben!”.

Martijn de Maagt van restaurant Mediterranée aan de Bierkaai in Hulst vindt het hoog tijd om terug naar het normale te gaan, zo vertelt hij de burgemeester. Onlangs hadden ze de actie in samenwerking met Albert Heijn. “Die was op zich leuk, maar het is jammer dat dit soort acties moeten worden verzonnen om de gang er in te houden.” Volgens Martijn is het geen vijf voor 12, maar al eerder tien voor twee. “Het is ook moeilijk te verkroppen dat andersoortige ondernemers en bedrijven en bijvoorbeeld ook scholen wel open kunnen zijn, en de horeca niet.” Dat ervaart hij als scheef en onterecht. “We vechten voor perspectief en willen vooruit, terug naar het normale, terug aan de slag. We zijn al zo lang dicht, dat is echt frustrerend. Een mens wordt daar niet vrolijk van. We hebben al zoveel geduld gehad, maar nu is het echt op.”, aldus Martijn. “Ik hoop op nieuwe regels, regels waar we iets mee kunnen. Zo kan Hulst ook weer Hulst worden!”, concludeert hij.

“Het gaat beroerd”, vertelt Robert de Moor van Sportcentrum Delta de burgemeester. “We wachten op het moment dat er weer meer kan. Nu kun je niets plannen; er is geen perspectief.” Hij informeert de burgemeester over de tent die ze nu achter de sportschool hebben staan. “Dat is ook maar behelpen natuurlijk; zeker als het weer niet meewerkt.”  Hij is wel blij met het telefoontje van de burgemeester. Zo heeft hij het gevoel toch de gevoelens en ervaringen even te kunnen delen. “We hopen dat we snel weer meer mogen; iets is beter dan niets. En positief, dat moeten we ook zeker proberen blijven.”

“Wat leuk dat u belt”, is de eerste reactie van Karin van Textielwinkel Boénne uit Hulst. Op de vraag van de burgemeester hoe het gaat, antwoord ze “Het is moeizaam. Het is aanmodderen.” Wel geeft ze aan dat ze merkt dat mensen het winkelen op afspraak nu wat in de vingers beginnen krijgen. “Het loopt niet zoals gewoonlijk, maar het is beter dan gesloten zijn”, vertelt ze. “Er zijn toch ook wel veel mensen die het maken van een afspraak als een belemmering zien. Anderen voelen zich verplicht om iets te kopen als ze winkelen op afspraak; maar dat is natuurlijk niet zo.”
Steun van de overheid heeft Karin niet ontvangen. Daarvoor bleek ze niet in aanmerking te komen. Ze betreurt het dat ze overal net uiten de regeltjes valt. “Hopen op betere tijden”, zo sluit ze af. “Laat Hulst maar weer snel gaan bruisen!”.

Corona zorgt voor velen van ons voor een lastige tijd. Alleen samen worden we corona de baas! Ook #inulst.