Hulde aan vijf levensredders

Op 10 november 2023 stonden we in het stadhuis in Hulst stil bij mensen die het verschil tussen leven en dood hebben gemaakt. Medemensen die in een noodsituatie direct in actie schieten; die door hun direct handelen het leven van een ander redden. Burgemeester Ilona Jense-van Haarst zette vijf van deze mensen in het zonnetje:

Liselotte Fassaert uit Kloosterzande redde in 2020 door onmiddellijk te starten met reanimeren het leven van haar echtgenoot Sam. Bij deze reanimatie vervulde ook de blusgroep van de brandweer Kloosterzande een cruciale rol. Ook zij kregen van de burgemeester alle lof en waardering.

Henk Dooms uit Kloosterzande redde in 2021 door reanimatie het leven van zijn echtgenote Ingrid.

Jacqueline van de Voorde uit Hulst reanimeerde haar echtgenoot Luc in 2022, waardoor hij het overleefde.

Annie van de Manacker schoot in het voorjaar 2023 onmiddellijk te hulp bij haar buren. Daar gaf ze baby Sofie – die niet meer reageerde – borstmassage. Dit met goed resultaat en goede afloop.

Wethouder René Ruissen verrichte in 2022 onderweg naar zijn vakantieadres een heldhaftige daad. Hij haalde een vrouw uit een stromende rivier. Dankzij zijn redding en de reanimatie die volgde overleefde de vrouw het.
‘Hoe meer mensen een reanimatiecursus volgen, hoe beter.’, zo benadrukte burgemeester Jense-van Haarst tijdens de bijeenkomst. ‘Bij een hartstilstand telt elke seconde. Ook het voorhanden hebben van AED’s heeft en houdt daarom hoge prioriteit.’ De burgemeester deed ook nog de oproep aan iedereen die kan reanimeren: Meld je aan bij Hartslag Nu. ‘Via dat systeem roepen we in Nederland bij een harstilstand ook alle burgerhulpverleners in de buurt op. Dat kan echt het verschil maken.’, aldus de burgemeester.