Informatiepunten digitale overheid blijven

Contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Voor mensen die dit lastig vinden en daar hulp bij nodig hebben, zijn er Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). Die vindt u in de bibliotheken in Terneuzen, Oostburg en Hulst. De gemeenten Terneuzen, Sluis en Hulst besloten om de van het Rijk ontvangen uitkering 2023 voor deze informatiepunten te geven aan de Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen.

In Zeeuws-Vlaanderen bestaan de IDO’s al sinds 2019. Met de subsidie kan de Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen onder andere personeels-, opleidings-, communicatie- en ondersteuningskosten betalen. Zo kunnen zij de waardevolle service blijven verlenen. Dat is belangrijk voor de drie gemeenten, want de informatiepunten dragen op verschillende manieren bij aan maatschappelijke voordelen.

De voordelen van de informatiepunten
Positieve effecten van de informatiepunten voor inwoners zijn:
•    een positiever zelfbeeld
•    een toename in zelfredzaamheid en participatie
•    meer aanspraak op regelingen/kwijtscheldingen
•    minder financiële problemen
•    hoger inkomen
•    minder stress
•    minder gezondheidsproblemen

Daarnaast zijn de informatiepunten laagdrempelig. Medewerkers krijgen training om verder te kijken dan alleen de directe vraag waarvoor inwoners komen. Op deze manier is het mogelijk om bijvoorbeeld beginnende financiële of sociale problemen eerder te signaleren. Medewerkers kunnen inwoners dan (warm) doorverwijzen naar passende ondersteuning in het lokale netwerk.

Het doel van de informatiepunten
Het Informatiepunt Digitale Overheid is er voor iedereen die vragen heeft over websites van de overheid. Bijvoorbeeld ouderen, jongeren, laaggeletterden en nieuwe Nederlanders. Medewerkers van de bibliotheek kijken mee met vragen over het gebruik van de websites en helpen bijvoorbeeld een DigiD aan te vragen of laten zien hoe u een boete online betaalt. Wie informatie en hulp zoekt bij het omgaan met de (digitale) overheid, kan terecht bij de bibliotheek.