Besluiten van de gemeenteraad
De gemeenteraad van Hulst kwam donderdag 13 november bij elkaar voor de belangrijkste raadsvergadering van het jaar: de Begrotingsraad. Tijdens deze vergadering stellen ze de tarieven voor belastingen, heffingen en leges vast voor komend jaar. Ook besluit de gemeenteraad aan welke projecten de gemeente Hulst de komende jaren geld uitgeeft.
Het huishoudboekje van de gemeente
De begroting is als het huishoudboekje van een gemeente. Elk jaar zetten gemeentes op een rij welke bedragen binnenkomen en waar ze geld aan moeten, willen en kunnen uitgeven. Die begroting moet sluitend zijn; de inkomsten en uitgaven moeten in balans zijn met elkaar. Dat betekent dat elk jaar belangrijke keuzes gemaakt worden. Hierover is de afgelopen tijd al veel gesproken in de raadscommissies. In de Begrotingsraad wordt alles officieel besloten.
Wist u dat alle 342 gemeenten in Nederland hun jaarlijkse Begrotingsraad houden in oktober of november? In ieder geval vóór 15 november, want op die datum moeten gemeentes hun begroting ter controle indienen bij de Provincie. Dat is een strenge afspraak waar iedere gemeente zich aan moet houden.
Inkomsten en uitgaven: 109 miljoen euro
De meeste inkomsten van gemeenten komen uit het Gemeentefonds van het Rijk. Voor Hulst betekent dit voor 2026 een bedrag van bijna 78 miljoen euro. Ruim 18 miljoen euro komt er binnen uit belastingen en heffingen, zoals de OZB (onroerendezaakbelasting) en de rioolheffing. Ook heeft Hulst nog bijna 13 miljoen euro aan andere inkomstenbronnen, zoals grondverkopen of winstuitkeringen. Alles bij elkaar is dit zo’n 109 miljoen euro.
Door al die inkomsten weet de gemeente ook hoeveel geld ze kunnen uitgeven: 109 miljoen euro. Ze moeten dan wel kiezen waar dat geld naartoe gaat. Misschien zijn er bezuinigingen nodig, misschien is er juist financiële ruimte om wat extra’s te doen, of misschien is het beter wat geld op de gemeentelijke spaarrekening (de Algemene Reserve) te zetten als buffer voor tegenvallers.
Sociaal Domein is de grootste kostenpost
Wist u dat de grootste uitgaves voor de gemeente Hulst zitten in het Sociaal Domein waar onder meer Jeugdzorg en de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) onder vallen? Hier trekt Hulst bijna 49 miljoen euro voor uit. Ruim 10 miljoen euro gaat naar verkeer, vervoer en openbare ruimte. Naar sport, cultuur en recreatie gaat ruim 3,7 miljoen euro.
Alle fracties gaven in de Begrotingsraad hun mening (hun ‘beschouwingen’) over de begroting. De gemeenteraad besloot het tarief voor de OZB te verlagen. De tarieven van het rioolrecht, de afvalstoffenheffing en een aantal leges stijgen 3 procent. Een motie van HulstPlus, om het college op te dragen de afschaffing van de hondenbelasting per 2027 te onderzoeken, is aangenomen. D66 diende een amendement in om het mogelijk te maken dat ieder huishouden een tweede (gratis) blauwe container kan aanvragen voor de inzameling van papier. Iedereen was voor. De fractie Lijst Willaert wilde het met een amendement voor elkaar krijgen dat alle verstrekte subsidies aan instellingen, verenigingen en andere instanties openbaar worden gemaakt. Nu is dat nog niet zo. Dit amendement werd ook gesteund.
Hulst is financieel gezond
Hoewel gemeenten elk jaar minder geld krijgen uit het Gemeentefonds, verwacht Hulst tot en met 2029 een positief begrotingssaldo. De gemeente is financieel gezond. Wilt u de hele begroting bekijken? Dat kan hier.