Niet verwijderen, is nodig voor custom styling

Gemeentearchief

Bent u op zoek naar uw voorouders? Waar ze woonden, wat ze deden? Bent u nieuwsgierig naar de geschiedenis van dorp of stad? Naar het leven van mensen van toen? Wilt u de bouwvergunning(en) van uw huis inzien?
U kunt met alle vragen over het verre, nabije en zelfs recente verleden van de gemeente Hulst terecht bij het gemeentearchief van Hulst.

Wat zit er in het archief
In het archief vindt u niet alleen stukken van de (voormalige) plaatselijke overheden, maar ook archieven van kerken, verenigingen, bedrijven en personen. Al deze stukken (ook foto’s, prenten, tekeningen, dia’s, boeken, tijdschriften en kaarten) vertellen de verhalen van een streek.

Wanneer en waar kunt u terecht?
Bezoekers kunnen voor het gemeentearchief terecht in de leesruimte van het archief in het stadhuis. Hier kunt u originele documenten inzien, maar ook bronnen voor stamboomonderzoek raadplegen. Onze collega's helpen u graag op weg. Er zijn voldoende aansluitpunten voor laptops en er is Wifi beschikbaar.

De leesruimte is open op woensdag en donderdag. U dient op voorhand te reserveren. Hoe dit gaat leest u onderstaand:
Woensdag
Tijdsblok 1: 9:00 - 12.00 uur
Tijdsblok 2: 13:00 - 16:00 uur
Donderdag    
Tijdsblok 1: 9:00 - 12.00 uur
Tijdsblok 2: 13:00 - 16:00 uur

Hoe gaat dit in z’n werk:
•    U reserveert drie werkdagen van tevoren, per keer 1 tijdsblok van 3 uur en geeft daarbij aan welk archiefmateriaal u wilt inzien.
•    U kunt pas weer een blok reserveren de dag na uw laatste bezoek.
•    Er mogen maximaal 3 bezoekers aanwezig zijn.
•    Reserveringen worden behandeld op volgorde van binnenkomst; is uw gevraagde tijdsblok niet meer beschikbaar dan schuift u door naar het eerstvolgende vrije tijdsblok.
•    Bent u gebonden aan een bepaalde dag of dagdeel, geef dit dan aan.
•    Incidentele bezoekers met een lange reistijd kunnen een volledige dag reserveren en hebben altijd voorrang.

Verder gelden voor uw verblijf in de leeskamer de volgende regels:
•    Bij aankomst graag melden bij de receptie van de gemeente winkel. U wordt opgehaald.
•    Laptop, schrijfblok, fototoestel en potloden zonder gum mag u meenemen naar de leeszaal. Pennen zijn niet toegestaan.
•    Mobiele telefoons mogen mee naar binnen. Maar zet het toestel op stil of trilstand. Wordt u gebeld, verlaat dan de zaal.
•    Eten en drinken is in de leeszaal niet toegestaan.

Een tijdsblok reserveren kunt u drie werkdagen van tevoren doen door te mailen aan archief@gemeentehulst.nl met in het onderwerp: Reservering leeszaal. Benoem hierbij uw naam en welke archiefstukken u nodig heeft.
Uw reservering wordt altijd bevestigd. Een niet bevestigde reservering is niet geldig.

Digitaal archief
Een digitale ontdekkingsreis is ook mogelijk; kijk daarvoor op www.zeeuwengezocht.nl Daar vindt u alle openbare akten van de burgerlijke stand van heel de gemeente Hulst.

Meer doen?
Bent u enthousiast geraakt? Wilt u zelf wat doen? U bent welkom bij onze vrijwilligersgroep. Onze vrijwilligers doen leuk en boeiend werk voor ons. Zo maken zij delen van ons gemeentearchief beter toegankelijk. Vooral mensen die overweg kunnen met een computer, zijn van harte welkom.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u terecht in de gemeentewinkel of kunt u contact opnemen op tel. 14 0114.