Herdenking Watersnoodramp

De nacht van 31 januari op 1 februari 1953 was rampzalig. In die nacht braken de dijken door. Honderden mensen verdronken. Ook in onze gemeente. Het is dit jaar 71 jaar geleden.
Burgemeester Ilona Jense-van Haarst stond op woensdag 1 februari 2024 stil bij de ramp en haar slachtoffers. Dat deed zij door een bloemstuk te leggen bij het Watersnoodmonument aan de Zeedijk in Kruisdorp. Een aantal wethouders vergezelde haar daarbij.

Het monument
In 2003 is het Watersnoodmonument in Kruisdorp onthuld. Het zijn acht zuilen met een hoogte van 2,5 meter. Op de zuilen staan de namen van de slachtoffers uit onze gemeente gegrift. Ook leest u er een tekst met uitleg waarom dit monument er staat. Verder is er een gedicht van de Vlaamse Chris Ferket. Bovenop twee zuilen zit een bronzen vogel. U vindt het monument op de hoek
Zeedijk / Kruisstraat in Kruisdorp.