Hulst gaat tegelwippen

Van 21 maart tot eind oktober 2024 is het weer het NK Tegelwippen. Ook Hulst doet mee. Wipt u mee?

Waarom tegelwippen?
Vergroening van onze gemeente, dat is het doel. Meer groen, minder tegels. Dat is goed voor verschillende dingen. Zo zakt regenwater makkelijker in de bodem. En dat is goed bij de steeds vaker voorkomende hevige regenbuien. Zo houden we droge voeten. Meer groen maakt het ook koeler op warme dagen. Het is goed voor insecten en andere dieren. En niet te vergeten: Het is mooier! Het maakt een mens vrolijk en het is gezond.

Wat doet de gemeente?
We bekijken onze openbare ruimte met een ‘groene bril’. Dat houdt in dat we kijken waar in onze straten en op onze pleinen extra groen mogelijk is. Waar zijn stukken bestrating die we zonder problemen kunnen vervangen door gras, bloemperken, planten of bomen? Dat pakken we dit jaar actief op. Daarnaast krijgt groen bij de herinrichting van straten meer aandacht. Daar waar mogelijk voegen we extra groen toe aan straten die we opnieuw inrichten.

Wat kunt u doen?
Slecht een klein deel van de grond in onze gemeente is van ons. Het grootste deel is van inwoners, ondernemers of organisaties. En ook daar liggen zeker kansen en mogelijkheden.
Ook voor u is vergroenen mogelijk. Vervang tegels in uw tuin door groen. Verander uw tegeltuin is een groene oase. Minder ingrijpend is ook mogelijk. Maak bijvoorbeeld een paar bloemperken of zaai misschien een klein stukje gras. Ook een geveltuin is mogelijk. Daarvoor hebben we een ‘handleiding’ gemaakt. Daarover leest u binnenkort meer.
Inspiratie voor het vergroenen van uw tuin nodig? Kijk eens op www.nk-tegelwippen.nl.

Tegels gewipt?
Hartstikke goed! Dat is sowieso winst.
Heeft u tegels vervangen door groen? Geeft u het aantal gewipte tegels dan ook even door aan de ‘tegelteller’ op www.nk-tegelwippen.nl? Daarmee helpt u onze gemeente bij het NK Tegelwippen.
Doe er een leuke foto bij van het resultaat. Daarmee dingt  u mee naar de titel ‘Wipper van de maand’.