Bijstandsuitkering voor ondernemers die stoppen (IOAZ)

Bent u als oudere arbeidsongeschikte zelfstandige noodgedwongen uw bedrijf of beroep te beëindigen? Dan komt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een IOAZ-uitkering: Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte Zelfstandigen.
Het aanvragen van IOAZ doet u vóór het beëindigen van uw beroep of bedrijf.

Om in aanmerking te komen voor een IOAZ-uitkering moet u ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen:
-    U bent een oudere zelfstandige tussen de 55 en 65 jaar, óf u bent een gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandige tot 65 jaar, die het bedrijf of beroep als gevolg van arbeidsongeschiktheid moet beëindigen;
-    U voldoet aan het zogeheten urencriterium voor de belastingaftrek voor zelfstandigen: de zelfstandigenaftrek;
-    U heeft de uitkering aangevraagd voordat u uw bedrijf opheft of verkoopt;
-    U bent verplicht op zoek te gaan naar een betaalde baan. De IOAZ-uitkering is namelijk een werkloosheidsuitkering.

Een aanvraag indienen
U vraagt de uitkering aan bij de gemeente. Aan de hand van de formulieren en bewijsstukken die u inlevert, beoordeelt de gemeente of u recht heeft op een IOAZ-uitkering. Voor meer informatie over hoe u uw aanvraag kunt indienen, neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 0114. Meer informatie over de IOAZ-uitkering vindt u hier.

Ondersteuning nodig?
Kunt u ondersteuning gebruiken bij het invullen van formulieren voor het doen van een aanvraag? De Formulierenbrigade van Stichting Hulst voor Elkaar kan u hierbij helpen.

Naast een uitkering heeft u misschien ook recht op andere regelingen. U kunt dit berekenen met Bereken uw recht

Komt u er niet uit? Neem dan contact op met Stichting Hulst voor Elkaar via telefoonnummer (0114) 68 47 00.