Een evenement is een voor het publiek openbaar toegankelijke vermakelijkheid. Voor het organiseren van een evenement is afhankelijk van de grootte en de impact een vergunning of een melding nodig.
De gemeente Hulst kent drie soorten evenementen:
Er kan met een melding worden volstaan als het evenement voldoet aan de volgende criteria:
U heeft een vergunning nodig als niet wordt voldaan aan een of meerdere criteria die onder categorie A vermeld staan, én:
Dit zijn evenementen waarbij te verwachten is dat er aanmerkelijke risico’s ontstaan voor de openbare orde, openbare (verkeers-)veiligheid, de volksgezondheid, of het milieu. U kunt hierbij denken aan:
Er kan in deze gevallen niet worden volstaan met standaardvoorschriften en is er extra aandacht van politie, brandweer, en/of GHOR vereist. Een vooroverleg is in een vroegtijdig stadium nodig en veiligheidsplan moet onderdeel zijn van de aanvraag.
Om in een vroegtijdig stadium politie-inzet te kunnen garanderen tijdens vergunningplichtige evenementen is het van belang dat u de gemeente kennis geeft van uw evenement voor 1 november van het jaar voorafgaand aan het evenement . Na deze zogeheten aanmelding wordt uw evenement meegenomen in de regionale afstemming van evenementen en in de planningen van politie-inzet tijdens evenementen. Wanneer u geen kennis geeft van uw evenement voor de genoemde datum, kan dit betekenen dat de organisator extra security moet inzetten tijdens het evenement om de openbare orde te garanderen.
U kunt uw vergunningplichtig evenement aanmelden via het meldingsformulier vergunningsplichtig evenement.
Let op: de kennisgeving van uw evenement geldt niet als vergunningaanvraag.
De kosten voor deze vergunning hangen af van de complexiteit en samenstelling van het evenement.
De leges bedragen:
Soort evenement | 2023 | |
Risico-evenementen (Categorie B+/C) |
€263,15 | |
Reguliere evenementen waarvoor een vergunning nodig is (Categorie B) |
€ 65,70 | |
Meldingsplichtig evenement |
gratis* | |
|
* Let op: Wanneer u aangeeft in de meldingsaanvraag dat er zwak alcoholische dranken geschonken worden, wordt een ontheffing gegeven als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet. Hiervoor moet u wel leges betalen.
Neem voor meer informatie of overleg contact op met de gemeente.
U kunt uw kennisgevingsformulier digitaal indienen, met en zonder DigiD.
De gemeente beslist binnen vier weken na ontvangst van uw melding en binnen acht weken na ontvangst van uw vergunningsaanvraag.
Een meldingsplichtig evenement meldt u minimaal vier weken voorafgaand aan het evenement via het formulier meldingsplichtig evenement.
De vergunning voor een vergunningplichtig evenement vraagt u minimaal acht weken voorafgaand aan het evenement aan via het aanvraagformullier vergunningplichtig evenement.
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.