Bijstandsuitkering voor oudere werknemers (IOAW)

De IOAW-uitkering staat voor Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers. Bij de IOAW-uitkering kijkt de gemeente wel naar het inkomen van uw partner, maar niet naar uw vermogen. Het hebben van een eigen huis of spaargeld is dus niet van invloed op de uitkering.

De voorwaarden voor een IOAW-uitkering zijn:
-    U bent geboren vóór 1 januari 1965;
-    U hebt nog geen AOW;
-    U bent op of na uw vijftigste werkloos geworden en kreeg langer dan 3 maanden een WW-uitkering.
óf
-    U hebt op of na uw vijftigste recht gekregen op een WGA-uitkering (loongerelateerde werkhervattingsuitkering gedeeltelijk arbeidsongeschikten). Deze uitkering is gestopt, omdat u minder dan 35% arbeidsongeschikt bent.

Een aanvraag indienen
U vraagt de IOAW-uitkering aan bij UWV. UWV stuurt uw aanvraag door aan de gemeente. Die beoordeelt of u recht heeft op een IOAW-uitkering. Meer informatie over de IOAW-uitkering vindt u hier.

Ondersteuning nodig?
Kunt u ondersteuning gebruiken bij het invullen van formulieren voor het doen van een aanvraag? De Formulierenbrigade van Stichting Hulst voor Elkaar kan u hierbij helpen.

Naast een uitkering heeft u misschien ook recht op andere regelingen. U kunt dit berekenen met Bereken uw recht

Komt u er niet uit? Neem dan contact op met Stichting Hulst voor Elkaar op telefoonnummer (0114) 68 47 00.