Veel gestelde vragen en antwoorden flexibele huisvestingslocatie Spoorweg Hulst
1. Voor welke doelgroepen willen we de flexibele huisvestingslocatie realiseren?
2. Waar komt de huisvestingslocatie?
3. Waarom viel de keuze op het perceel aan de Spoorweg? Zijn er ook andere locaties onderzocht?
4. Is het project nu volledig afgeblazen?
5. Hoe lang duurt het voor er vervolgstappen volgen?
6. Waarom duurde het zo lang om tot passende overeenkomsten met het COA te komen?
7. Is de financiering door het COA nu wel zeker?
8. Wie betaalt deze huisvesting?
9. Hoe gaat onze gemeente nu haar verantwoordelijkheid opnemen ten aanzien van het asielvraagstuk?
10. Neemt het aantal Oekraïnse vluchtelingen in onze gemeente nog steeds toe?
11. Hoe zit het nu met de Spreidingswet?
12. Vangt onze gemeente op dit moment asielzoekers op?
13. Vangt onze gemeente op dit moment Oekraïnse vluchtelingen op?
14. Wat gebeurt er nu met de Oekraïense vluchtelingen die op dit moment in gemeentelijke huisvesting verblijven en die naar de Spoorweg zouden verhuizen?
15. Zijn we verplicht asielzoekers en/of Oekraïense vluchtelingen op te vangen in onze gemeente?
16. Wat gebeurt er als we niet voldoen aan onze verplichtingen / Spreidingswet?
17. Vervalt de verleende omgevingsvergunning nu?
18.Waarom realiseert de gemeente nu niet een huisvestingslocatie voor alleen asielzoekers of alleen Oekraïnse vluchtelingen?
19. Is het niet mogelijk de flexibele huisvestingslocatie te realiseren voor andere doelgroepen?
20. Wat als koopwoningen in de omgeving minder waard worden door de plannen?
21. Hoe verloopt het participatieproces?
22. Hoe informeren we omwonenden?
23. Hoe houdt het COA contact met de buurtbewoners als de huisvestingslocatie eenmaal is geopend?
24. Hoe zit het met de veiligheid?
25. Hoe wordt het terrein ingericht?
26. Regelt de gemeente onderwijs of opvang voor kinderen die in de opvanglocatie gaan verblijven?
27. Wat gaan de mensen die op de huisvestingslocatie gaan verblijven overdag doen?
28. Wat is het COA?
29. Is de voorziene flexibele huisvestingslocatie aan de Spoorweg een AZC?
30. Wat is het verschil tussen een crisisnoodopvang, een noodopvang en een AZC?
31. Waar kan ik meer uitleg krijgen en met vragen terecht?
32. Waar lees ik meer informatie over het asielbeleid in Nederland?
1. Voor welke doelgroepen willen we de flexibele huisvestingslocatie realiseren?
Het project aan de Spoorweg is een huisvestingslocatie voor 250 vluchtelingen; waarvan maximaal 100 asielzoekers en 150 Oekraïense vluchtelingen; voor maximaal 15 jaar.
Wanneer het aantal vluchtelingen zou terug lopen, was het idee om deze locatie te benutten voor starters, spoedzoekers, arbeidsmigranten of statushouders.
2. Waar komt de huivestingslocatie?
Deze nieuwe huisvestingslocatie willen we realiseren aan de Spoorweg in Hulst – perceelnummer HUL00 M 302. We zochten een locatie in of aan de rand van een grotere kern. Daar zijn voorzieningen die voor de opgevangen gezinnen en personen noodzakelijk zijn. Het perceel aan de Spoorweg kochten we in januari 2024 voor dit doel aan.
3. Waarom viel de keuze op het perceel aan de Spoorweg? Zijn er ook andere locaties onderzocht?
Er zijn diverse locaties onderzocht. Bij de zoektocht naar een locatie voor een flexibele huisvestingslocatie zijn er uiteenlopende zaken om rekening mee te houden. Het gaat om randvoorwaarden en wet- en regelgeving.
Er zijn onder andere de richtlijnen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en eisen van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Een locatie in of aan de rand van een grotere kern is nodig. Daar zijn voorzieningen die voor de opvang van gezinnen en personen noodzakelijk zijn. Daarnaast moet een locatie mogelijk zijn volgens het bestemmingsplan of tijdelijk geschikt kunnen worden gemaakt. Ook aspecten als geluidsnormen en (verkeers)veiligheid spelen een rol. De aanwezigheid van kabels en leidingen in percelen is ook een punt van aandacht. Ook liggen delen van onze gemeente in beschermd stadsgezicht.
De locatie aan de Spoorweg doorstond de toets.
4. Is het project nu volledig afgeblazen?
Nee. Het college van burgemeester en wethouders zet op dit moment geen vervolgstappen. Reden hiervoor is dat de onzekerheid over de Rijksvergoeding voor de huisvesting van Oekraïnse vluchtelingen op dit moment te groot is om stappen te zetten. Vervolgstappen zijn pas mogelijk zodra het Ministerie helderheid geeft over de toekomstige financiering en beleid.
5. Hoe lang duurt het voor er vervolgstappen volgen?
Dat weten we niet. Vervolgstappen zijn pas mogelijk zodra het Ministerie helderheid geeft over de toekomstige financiering en beleid. Op dit moment is die duidelijkheid er nog niet.
6. Waarom duurde het zo lang om tot passende overeenkomsten met het COA te komen?
We voerden veelvuldig overleg met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Sinds februari 2025 gebeurde dat intensief. Ook in het voortraject vonden gesprekken met het COA plaats.
We vinden dat ieder mens recht heeft op een veilige plek om te wonen. Daarom leverden we veel inspanning om tot passende overeenkomsten te komen.
We vinden in dit project eigen regie belangrijk. Daarnaast stond voor ons het vasthouden aan de uitkomsten van het participatietraject (voorjaar 2024) voorop. In dat traject (met uiteindelijk de plandag – mei 2024) gaven de deelnemers 35 aspecten aan die zij als essentieel zien voor een leefbare en veilige huisvestingslocatie.
We zijn van mening dat de Rijksoverheid de kosten van opvang en huisvesting moet betalen.
Bij de rijksoverheid is er veel onduidelijkheid over de continuiteit van de Spreidingswet en de mogelijke nieuwe wetgeving op het gebied van asiel en migratie.
Dit alles speelde een rol en zorgde voor een lange overlegperiode. Er is op dit moment nagenoeg overeenstemming over de inhoud van de drie overeenkomsten met het COA. Dat zijn een bestuurs-, een huur- en beheersovereenkomst.
We zetten op dit moment geen vervolgstappen. hievoor is dat we nog in afwachting zijn van duidelijkheid van het Ministerie over de financiering van de huisvesting van Oekraïnse vluchtelingen.
7. Is de financiering door het COA nu wel zeker?
We bereikten met het COA nagenoeg overeenstemming over de inhoud van drie voor het project Spoorweg benodigde overeenkomsten. Zeker zijn zaken pas als handtekeningen zijn gezet.
De algehele financiering van het COA is in handen van de regering. Tot nu toe zijn de budgetten voor het functioneren van het COA vastgesteld tot eind 2026.
8. Wie betaalt deze huisvesting?
De gemeente Hulst kocht in januari 2024 het perceel grond aan de Spoorweg in Hulst. Op die manier houden we zelf de regie. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) betaalt de kosten voor de opvang van asielzoekers. De gemeente is verantwoordelijk voor het organiseren van opvanglocaties voor vluchtelingen uit Oekraïne. Daarvoor ontvangt de gemeente middelen van het Rijk.
9. Hoe gaat onze gemeente nu haar verantwoordelijkheid opnemen ten aanzien van asielvraagstuk?
Op dit moment lukt het ons niet om de gewenste opvangplaatsen voor asielzoekers te realiseren. We betreuren dit heel erg. Want ieder mens heeft recht op een plek om te wonen. We wachten duidelijkheid van het Ministerie over de financiering van de huisvesting van Oekraïnse vluchtelingen af.
Vanaf 2023 zetten we ons zeer intensief in om een binnen onze gemeente passende huisvestingslocatie voor asielzoekers en vluchtelingen te realiseren. Met name het onduidelijke en niet eenduidige standpunt van de rijksoverheid maakt de situatie bijzonder complex.
10. Neemt het aantal Oekraïnse vluchtelingen in onze gemeente nog steeds toe?
Op dit moment wonen in onze gemeente 200 mensen met de Oekraïnse nationaliteit.
Het afgelopen jaar was het aantal Oekraïnse vluchtelingen dat we opvangen op gemeentelijke locaties redelijk stabiel. Op dit moment zijn dat 97 personen. In het voorjaar 2025 waren er dat 94.
11. Hoe zit het nu met de Spreidingswet?
Op 13 september 2024 presenteerde Kabinet Schoof haar regeerprogramma. Asiel en migratie was daarvan een belangrijk onderdeel. Het kabinet wilde het strengste asielbeleid ooit voor elkaar krijgen. De Spreidingswet bleef desondanks nog steeds van kracht. Dit omdat er nog geen nieuwe wet is. Uiteraard vinden we het belangrijk om uitvoering te geven aan de Spreidingswet. De val van het kabinet in juni 2025, de daarop gevolgde verkiezingen van oktober 2025 en huidig formatietraject brengen extra onderzekerheid met zich mee.
12. Vangt onze gemeente op dit moment asielzoekers op?
Nee. Op dit moment vangt onze gemeente geen asielzoekers op.
De crisisnoodopvang (CNO) in Reynaertland Hulst sloot op 1 juli 2025 de deuren.
Aanleiding voor dit besluit was dat toenmalig Minister Faber van Asiel en Migratie besloot om het bedrag voor de crisisnoodopvang per 1 juli 2025 te verlagen. Dat nieuwe bedrag was niet meer kostendekkend. We zochten naar een oplossing. Daarvoor voerden we gesprekken met het Ministerie van Migratie en Asiel en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Helaas leidde dit niet tot een oplossing. Voor ons was het niet mogelijk om met een vergoeding van 88 euro per persoon per dag (het nieuwe tarief per 1 juli 2025) de CNO in Hulst open te houden. We hebben het uitgangspunt dat we geen extra geld (algemene middelen van het gemeentefonds) bijleggen aan de opvang van vluchtelingen. Daarom besloten we om de CNO definitief te sluiten.
13. Vangt onze gemeente op dit moment Oekraïnse vluchtelingen op?
Er verblijven op dit moment 97 Oekrainse vluchtelingen in gemeentelijke locaties.
Er is sprake van opvang op twee verschillende locaties. De Blaauwe Hoeve is daar één van. De andere is in de Antoniusstraat in Kloosterzande.
14. Wat gebeurt er nu met de Oekraïnse vluchtelingen die op dit moment in gemeentelijke huisvesting verblijven en die naar de Spoorweg zouden verhuizen?
Voor deze mensen blijven we een tijdelijke, passende oplossing aanbieden. Daar maken we ons hard voor.
We treden hiervoor in overleg met de woonorganisaties. Ook voeren we overleg met Zorgsaam (eigenaar Blaauwe Hoeve).
15. Zijn we verplicht asielzoekers en/of Oekraïnse vluchtelingen op te vangen in onze gemeente?
De opvang van asielzoekers is geregeld in de Spreidingswet. Elke provincie stelde een plan op waarin staat hoe zij voldoen aan het opvangen van asielzoekers. Zeeland moet in totaal 2.109 opvangplaatsen realiseren. De gemeente Hulst zou 100 opvangplaatsen voor haar rekening nemen.
De gemeente heeft daarnaast de inspanningsverplichting om Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Landelijk is bepaald, dat er in totaal 120.000 opvangplekken moeten zijn sinds 1 januari 2025. Voor Hulst betekent dat 323 opvangplaatsen.
16. Wat gebeurt er als we niet voldoen aan onze verplichtingen / Spreidingswet?
Dat is op het moment niet duidelijk. Het kabinet viel in juni 2015. Het demissionair kabinet (het kabinet ‘lopende zaken’) werkt aan nieuwe wetgeving op het gebied van asiel en migratie. Zolang er geen nieuwe regering is, is het de vraag hoe dit proces vorm krijgt. Zolang er geen nieuwe wetgeving is, is de Spreidingswet van kracht.
In de Spreidingswet staat dat een gemeente die de afspraken niet nakomt een bestuurlijke boete kan krijgen. Ook kan de Minister een locatie aanwijzen waar de gemeente asielzoekers moet ogevangen. Het is niet bekend of dat ook echt gebeurt.
17. Vervalt de verleende vergunning nu?
De verleende omgevingsvergunning – deel 1 - blijft van kracht.
Voor de flexibele huisvestingslocatie is een omgevingsvergunning nodig. Die vragen we aan in twee delen. Het eerste deel van de omgevingsvergunning verleenden we op 27 september 2024. De officiële publicatie van de vergunning was op 1 oktober 2024. U vindt de publicatie op www.officielebekendmakingen.nl.
Dit eerste deel van de vergunning is het planologische deel. Het perceel aan de Spoorweg heeft een agrarische bestemming. Woningbouw kan daar dus niet. Met deze vergunning maken we dat wel (tijdelijk) mogelijk. Bezwaar maken was mogelijk tot en met vrijdag 8 november 2024. We ontvingen 38 bezwaren. De bezwaarmakers nodigden we uit voor een toelichting op hun bezwaar; het zogenaamde ‘horen’. Maakte u bezwaar maar gaf u aan geen hoorzitting te willen? Dan nodigden we u niet uit. Wie we ook niet uitnodigden, zijn bezwaarmakers die ‘niet-ontvankelijk’ zijn. Dat zijn mensen die niet belanghebbende zijn. Dat is namelijk een voorwaarde om bezwaar te kunnen maken. Van de hoorzittingen maakten we een zakelijk verslag. Ondertussen nam het college van burgemeester en wethouders een beslissing op de ontvangen bezwaren. Ze namen hiervoor de nodige tijd uit oogpunt van zorgvuldigheid. De bezwaren leidden niet tot aanpassing van de omgevingsvergunning. De bezwaarmakers ontvingen ondertussen het besluit per brief. Wanneer zij het daar niet mee eens zijn, bestaat er de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de Rechtbank.
Deel 2 van de omgevingsvergunning vragen we aan als het realisatieplan definitief is. Die gaat over hoe de gebouwen op het terrein komen te staan, hoe die gebouwen eruit zien, enzovoorts. Zodra het realisatieplan definitief is, vragen we het tweede deel van de omgevingsvergunning aan. Pas na het verlenen van die vergunning, is bouwen op het perceel aan de Spoorweg mogelijk.
Op dit moment zetten we geen vervolgstappen in het project. Nieuwe informatie bespreken we met de werkgroepen.
18. Waarom realiseert de gemeente nu niet een huisvestingslocatie voor alleen asielzoekers of alleen Oekraïnse vluchtelingen?
Wij hebben een verantwoordelijkheid ten opzichte van huisvesting van asielzoekers en vluchtelingen uit Oekraïne. We kozen bewust voor een gecombineerde huisvestingslocatie. Het hele project is op dit uitgangspunt gebasseerd.
19. Is het niet mogelijk de flexibele huisvestingslocatie te realiseren voor andere doelgroepen?
Deze taak ligt bij de woonorganisaties. Het is in basis geen gemeentelijke taak.
20. Wat als koopwoningen in de omgeving minder waard worden door de plannen?
De komst van een opvanglocatie zorgt er niet per definitie voor dat de waarde van een koopwoning daalt. Verwacht u dit wel? Dan is het mogelijk een procedure tot het vorderen van planschade in te dienen. U moet daarbij bewijzen dat de eventuele waardevermindering een rechtstreeks gevolg (causaal verband) is van de komst van de opvanglocatie.
Lees meer over planschade op de website van de Rijksoverheid.
21. Hoe verloopt het participatieproces?
Op 12 december 2023 informeerden we de omwonenden in een eerste nieuwsbrief. Op 20 december was er een openbare informatieavond. Als eerste stap in het participatieproces installeerden we een klankbordgroep. Een zo’n breed mogelijk gesprek en zoveel mogelijk inbreng, dat was en is het doel. De klankbordgroep was de springplank voor het verdere participatieproces. Dat proces startte in maart 2024. De kaders hiervoor stelden we in februari in overleg met de gemeenteraad vast.
We vroegen omwonenden en andere betrokkenen mee te denken over de vraag: Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat iedereen op en rond de huisvestingslocatie Spoorweg prettig, leefbaar, veilig en gezond kan samenleven?
Het participatietraject verliep onafhankelijk en met externe begeleiding. Meedoen was mogelijk voor iedereen die zich betrokken voelt. Met al deze mensen vond op voorhand een voorbereidend gesprek plaats. Op zaterdag 25 mei gingen uiteindelijk 48 mensen samen aan de slag met de gestelde vraag. Dat waren direct omwonenden, ondernemers, Oekraïense vluchtelingen uit onze gemeente en overige betrokkenen. Zij werkten binnen de op voorhand gestelde kaders. Eén dag bleek niet genoeg om alles te bespreken. Daarom maakten zij op dinsdagavond 28 mei de klus af. Wat zij in gezamenlijkheid concludeerden, overhandigden zij op dinsdagavond 28 mei aan burgemeester Ilona Jense-van Haarst.
De deelnemers dachten na over de inrichting van het perceel. En zij bepaalden wat er nodig is om te zorgen dat het goed gaat met iedereen als er Oekraïners en asielzoekers gebruik maken van de huisvestingslocatie. De aanwezigen spraken over vier thema’s:
1. De bouw/realisatie van de huisvestingslocatie
2. Hoe leven de bewoners van de locatie samen
3. Hoe leven de bewoners en de omwonenden samen
4. De veiligheid.
Zaken die onder andere aanbod kwamen, waren de praktische verdeling van de bewoners over de woonunits, een fietsenstalling, veiligheid op en om de locatie, de ingang van het terrein, de geluidswal/ -scherm, parkeerruimte, recreatiemogelijkheden, huisregels, onderhoud van het terrein, gezondheidszorg, vrijwilligerswerk en integratie.
Daarnaast besloten zij tot de oprichting van diverse werkgroepen: Bouwen, Veiligheid, Samenleven en Monitoring. Deze werkgroepen bespreken de voortgang van de 35 besluiten van de Plandag. Daarnaast zijn alle initiatiefnemers van de werkgroepen en een vertegenwoordiging van de Wijkraad Hulst Zuid vertegenwoordigd in de Kerngroep. De Kerngroep komt periodiek samen om de voortgang van het project te bespreken.
De verslagen van de verschillende werkgroepen kunt u hier nalezen: www.gemeentehulst.nl/Inwoners/Flexibele_huisvestingslocatie/Verslagen_kern_werkgroepen_Spoorweg
Op dit moment zetten we geen vervolgstappen in het project. Nieuwe informatie bespreken we met de werkgroepen.
22. Hoe informeren we omwonenden?
We blijven in gesprek. Daarbij helpen de geformeerde werkgroepen en de kerngroep goed. Maar ook direct omwonenden en overige betrokkenen die niet deelnamen aan de meedenkdagen, blijven we informeren en uitnodigen tot dialoog. We blijven gedurende het gehele traject communiceren. Dat doen we op verschillende manieren.
We informeren omwonenden via nieuwsbrief. In de periode tot opening van de opvanglocatie maken we als er nieuwe informatie is weer een nieuwsbrief. Op die momenten communiceren we ook via onze informatiepagina’s in het Zeeuws-Vlaams Advertentieblad.
Op onze website voegen we steeds actuele informatie toe.
De communicatie binnen de werkgroepen is in handen van de werkgroep zelf.
Wij hebben met regelmaat overleg met de kerngroep. Daarin is van elke werkgroep iemand vertegenwoordigd. Ook zijn er overleggen tussen de gemeente en de werkgroepen.
Op dit moment zetten we echter geen vervolgstappen in het project. Nieuwe informatie bespreken we met de werkgroepen.
23. Hoe houdt het COA contact met de buurtbewoners als de huisvestingslocatie eenmaal is geopend?
1. Contact tussen de opvanglocatie en de omgeving
Goed contact met de omgeving is belangrijk. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zet zich ervoor in dat buurtbewoners en bewoners van de opvanglocatie met elkaar kennismaken. En met elkaar in contact blijven. In vrijwel elke opvanglocatie organiseren vrijwilligers activiteiten waar bewoners en omwonenden elkaar ontmoeten. In Hulst zijn ondertussen werkgroepen gevormd. Daarin zitten inwoners van onze gemeente. Zij bereiden alvast activiteiten en andere zaken voor om de bewoners van de flexibele huisvestingslocatie te laten integreren in onze gemeente.
Het COA organiseert – in samenwerking met vrijwilligers – ook een open dag. Iedereen is dan welkom voor een kennismaking.
De locatiemanager van de opvanglocatie onderhoudt contact met onder meer de gemeente, de wijkagent, de plaatselijke winkeliersvereniging en sociaal-culturele organisaties.
2. Omwonendenoverleg
Al vóór de opening van een opvanglocatie, stelt COA een overlegcommissie in: het 'omwonendenoverleg'. Naast de locatiemanager van de opvanglocatie en de gemeente, zitten in deze commissie vertegenwoordigers vanuit de buurt. Via dit overleg wil COA onder meer ophalen wat er leeft zodat we daar tijdig op kunnen inspelen.
3. Klachten
Ook eventuele klachten wil het COA zo snel mogelijk bespreekbaar te maken. De locatiemanager is vanuit het COA het eerste aanspreekpunt voor vragen en klachten uit de directe omgeving. Voor klachten die niet langs deze weg zijn opgelost, bestaat de COA Klachtenregeling.
24. Hoe zit het met de veiligheid?
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zorgt voor dagelijkse leiding op de locatie. Daarnaast is er 24 uur per dag beveiliging en overdag begeleiding aanwezig. Dat gebeurt door een beveiligingsbedrijf dat hier ervaring mee heeft. Dit om de opvang voor zowel inwoners als de asielzoekers zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen. De beveiligers zullen herkenbaar zijn.
Om de huisvestingslocatie veilig en leefbaar te houden, zijn er huisregels die iedereen moet naleven. Als de huisregels worden overtreden, treffen we maatregelen. Strafbare feiten melden we altijd bij de politie. Mensen die meerdere malen overlast geven, worden verwijderd uit de locatie en onze gemeente.
Om mee te denken in de voorbereiding is er een werkgroep Veiligheid gevormd. Deze kwam voort uit het participatietraject dat in het voorjaar 2024 plaats vond. Deze werkgroep denkt nu reeds mee over de verschillende veiligheidsonderwerpen. In de werkgroep zitten inwoners van onze gemeente.
25. Hoe wordt het terrein ingericht?
Om mee te denken in de voorbereiding is er een werkgroep Bouwen gevormd. Deze kwam vooruit uit het participatietraject dat in het voorjaar 2024 plaats vond. In de werkgroep zitten inwoners van onze gemeente.
De werkgroep dacht mee over de inrichting van het terrein. Denk bij de inrichting aan onder andere woningen, ruimten voor ontmoeting en scholing, kantoorruimten, parkeerruimte en beplanting/groen. Er komen 58 flexwoningen op het terrein. Het gaat om woningen met onder andere elk een leef-/eetruimte, badkamer en slaapkamers.
Het ontwerp realisatieplan bespraken we met de werkgroep Bouwen. Dat deden we in februari 2025 tijdens een bijeenkomst, waarvoor we ook alle andere werkgroepen uitnodigden.
Op dit moment zetten we echter geen vervolgstappen in het project. Nieuwe informatie bespreken we met de werkgroepen.
26. Regelt de gemeente onderwijs of opvang voor kinderen die in de opvanglocatie gaan verblijven?
Ja – onderwijs en kinderopvang regelen we.
27. Wat gaan de mensen die op de huisvestingslocatie gaan verblijven overdag doen?
De mensen die in de opvang verblijven, hebben dezelfde rechten en plichten als ieder ander in Nederland als het aan komt op bewegingsvrijheid. Ze mogen zich dus vrij bewegen in de gemeente. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) kent huisregels. Bewoners krijgen deze in hun eigen taal uitgereikt. Ook krijgen ze uitleg over rechten, plichten en omgangsvormen in Nederland. De mensen zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden/schoonhouden van hun eigen leefomgeving. Leerplichtige kinderen volgen onderwijs.
Daarnaast hebben volwassenen gesprekken met onder meer de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en VluchtelingenWerk. Ze bereiden zich met programma’s en/of vrijwilligerswerk voor op hun toekomst. Dat kan zowel op als buiten de locatie zijn. Met organisaties en partijen in de omgeving gaan we zoeken naar een zinvolle tijds- en dagbesteding. Asielzoekers mogen ook werken, mits zij in het bezit zijn van een Burgerservicenummer (BSN).
Voor vluchtelingen uit Oekraïne gelden andere regels. Vluchtelingen die onder de Richtlijn tijdelijke bescherming Oekraïne vallen, mogen betaald werk doen in Nederland zonder werkvergunning.
28. Wat is het COA?
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zorgt voor de opvang van asielzoekers in Nederland tijdens de asielprocedure. Dit houdt in dat het COA zorgt voor huisvesting vanaf het moment dat de asielzoeker asiel aanvraagt in Nederland tot aan het moment dat de asielzoeker Nederland moet verlaten of een verblijfsvergunning krijgt. Zie ook: www.coa.nl.
29. Is de voorziene flexibele huisvestingslocatie aan de Spoorweg een AZC?
Het is geen AZC. Het is deels een opvang voor Oekraïense vluchtelingen en deels een noodopvang voor asielzoekers. Het COA noemt dit een kleinschalige opvanglocatie.
30. Wat is het verschil tussen een crisisnoodopvang, een noodopvang en een AZC?
Tijdens de asielprocedure zitten asielzoekers in asielzoekerscentra (AZC). Niet genoeg plaats in de AZC’s? Dan vangt het COA de asielzoekers tijdelijk op in noodopvang. Dit zijn tijdelijke locaties met minder voorzieningen dan de standaard AZC’s, Als ook daar te weinig plaatsen zijn, worden er crisisnoodopvanglocaties (CNO’s) geopend.
Als de procedure is afgerond, worden zij statushouder of moeten zij het land verlaten.
Asielzoekers worden statushouders op het moment dat ze een verblijfsvergunning krijgen. Het COA koppelt deze vergunninghouders aan een gemeente. Deze gemeente helpt de statushouder aan een huurwoning.
31. Waar kan ik meer uitleg krijgen en met vragen terecht?
Voor vragen kunt u terecht op het telefoonnummer 14 0114. U kunt ook mailen naar info@gemeentehulst.nl onder vermelding van ‘opvang asielzoekers en Oekraïense vluchtelingen. Heeft u behoefte aan een nadere uitleg? Dan is een persoonlijk gesprek ook mogelijk. Stuur hiervoor een e-mail naar info@gemeentehulst.nl onder vermelding van ‘persoonlijk gesprek opvang asielzoekers en Oekraïense vluchtelingen’.
32. Waar lees ik meer informatie over het asielbeleid in Nederland?
Kijk daarvoor op de website van Rijksoverheid.