Meest gestelde vragen
Het aanvragen van subsidie
Subsidie kunt u aanvragen voor activiteiten die naar uw verwachting bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid. Subsidie is er alleen als de activiteit voor alle inwoners van onze gemeente toegankelijk is. Ook vragen wij u aan te tonen dat de activiteit niet mogelijk is zonder de subsidie.
Daarnaast zijn er per subsidieregeling nog aanvullende voorwaarden. Die staan in de regelingen.
Elke vereniging, stichting of (soms) burger met een goed initiatief. Wij verwachten dat de vereniging of stichting staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Soms komt een persoon of groep mensen ook in aanmerking voor subsidie. In dat geval is de maximale subsidie 1.000 euro.
Ja. Het maakt niet uit of u al eerder subsidie van ons ontving. Als u voor de eerste keer subsidie aanvraagt, vragen we u om een aantal extra documenten in te dienen. Het gaat om: een exemplaar van de huidige statuten (eventueel opgenomen in de oprichtingsakte), het laatste door het bestuur vastgestelde inhoudelijk jaarverslag en de laatste door het bestuur vastgestelde jaarrekening met bijbehorend bestuursverslag.
Ja. Dat is mogelijk voor bepaalde culturele evenementen en activiteiten. Het evenement/activiteit moet bijdragen aan de leefbaarheid in onze gemeente.
Het maximale subsidiebedrag is dan niet hoger zijn dan 1.000 euro.
Jaarlijks bepalen we hoeveel subsidie er per regeling beschikbaar is.
Subsidie vraagt u aan met het digitale aanvraagformulier. Dat vult u in. Ook leest u daar welke stukken u meestuurt.
Er zijn subsidies voor een heel kalenderjaar. Aanvragen daarvoor verwachten we voor 1 oktober 2024. Dat is de uiterste datum. Later is niet mogelijk.
Er zijn ook subsidies voor andere (kortdurende) activiteiten. Aanvragen daarvoor verwachten we tien tot veertien weken voor de activiteit.
Organiseert u een kortdurende activiteit en vraagt u een subsidiebedrag van maximaal 1.000 euro? Dan verwachten we de aanvraag zes weken voor de activiteit. Neem dan wel eerst contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer 14 0114.
Het is alleen mogelijk subsidie aan te vragen voor één jaar.
We bekijken de antwoorden die u geeft op de vragen in het aanvraagformulier.
Geef bij deze antwoorden ook aan wat de meerwaarde van uw activiteit is voor de Hulster samenleving.
Nee. We bekijken en beoordelen de maatschappelijke meerwaarde van de activiteiten. Meer informatie hierover leest u in deze memo.
We ondersteunen met subsidie als een organisatie geen geld heeft voor activiteiten die wel een meerwaarde hebben. Het is aan u zelf om te bepalen of dit het geval is. Uiteraard vragen we bij een subsidieaanvraag inzicht in de financiën.
Het aanvraagformulier vindt u hier
We doen ons best om uw aanvraag zo snel mogelijk te behandelen. Door het aanvraagformulier volledig en goed in te vullen, helpt u ons daarbij. Zorg ook dat u de gevraagde bijlagen toevoegt. Is er iets niet duidelijk? Neem dan contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer 14 0114 of via e-mail.
Vraag u subsidie aan voor een kalenderjaar? Dan nemen we uiterlijk op 31 december van het jaar ervoor een besluit.
Vraag u subsidie aan voor een andere periode? Dan hoort u binnen zestien weken ons besluit.
Onze subsidies zijn vooral voor inwoners van onze gemeente. Het is mogelijk dat er activiteiten zijn waarbij het minder uit maakt waar de deelnemers wonen. We vragen u dit dan wel uit te leggen. Voeg dit toe aan het aanvraagformulier.
Ja, dat kan. Het is aan u om uit te leggen waarom die activiteit belangrijk is en waarom u die niet kunt betalen met de jaarlijkse subsidie of met eigen vermogen van de vereniging.
De verantwoording van ontvangen subsidie
Ja. Iedereen die subsidie ontvangt, is verplicht ons schriftelijk te laten weten of en hoe de activiteiten plaatsvonden. Bij grotere subsidiebedragen vragen we daarbij meer informatie dan bij kleinere subsidies.
Ontving u een subsidie van maximaal 50.000 euro ontvangen? Dan verwachten we uw verantwoording vóór 1 april 2025.
Ontving u een subsidie van meer dan 50.000 euro ontvangen? Dan verwachten we uw verantwoording vóór 1 mei 2025.
We verwachten van u graag schriftelijk of de activiteit doorging. In dat bericht neemt u de volgende informatie op:
- Het bereik en het succes van de activiteit.
- De effecten van de activiteit. Vergelijk dit met de ambities en overwegingen die u in de subsidieaanvraag vermeldde.
- Eventuele leerervaringen; voor u en eventueel ook voor ons.
- Hoe u invulling gaf aan de voor uw sector geldende ‘Governance Code’; dat betekent hoe u als goed bestuur handelde.
We verwachten van u een aanvraag tot het vaststellen van de ontvangen subsidie. Deze aanvraag ondertekent uw bestuur. De aanvraag bestaat uit een inhoudelijk verslag en een financieel verslag.
In het inhoudelijk verslag schrijft u of/hoe de activiteiten gebeurden en of deze aan de verplichtingen voldeden. Ook geeft u informatie over hoe u invulling gaf aan de voor uw sector geldende ‘Governance Code’; dat betekent hoe u als goed bestuur handelde.
In het financieel verslag vermeldt u de uitgaven en inkomsten die aan de orde waren bij de activiteit. Dit financieel verslag mag ook deel uitmaken van een jaarrekening. Het is wel belangrijk dat het zelfstandig leesbaar en te beoordelen is.
We verwachten van u een aanvraag tot het vaststellen van de ontvangen subsidie. Deze aanvraag ondertekent uw bestuur.
Daarbij voegt u de volgende stukken:
- Een inhoudelijk verslag. Daarin schrijft u of/hoe de activiteiten gebeurden en of deze aan de verplichtingen voldeden. Ook geeft u informatie over hoe u invulling gaf aan de voor uw sector geldende ‘Governance Code’; dat betekent hoe u als goed bestuur handelde.
- Een financieel verslag. Hierin vermeldt u de uitgaven en inkomsten die aan de orde waren bij de activiteit. Dit financieel verslag mag ook deel uitmaken van een jaarrekening. Het is wel belangrijk dat het zelfstandig leesbaar en te beoordelen is.
- De jaarrekening van het subsidiejaar, met bijbehorend bestuursverslag.
- Een controleverklaring bij de jaarrekening 2023 (conform artikel 15.2.d van de Algemene subsidieverordening van onze gemeente).
Een Governance Code geeft regels voor goed bestuur. Voor bepaalde sectoren geeft het ook regels voor toezicht.
Denk hierbij aan dingen als: Zijn de statuten van de stichting of vereniging in orde? Is het bestuur voltallig? Volgt de vereniging/stichting de bestuurstermijnen op? Is er mogelijk sprake van (een schijn van) belangenverstrengeling binnen de organisatie?
Zeker voor grote/complexe organisaties is het belangrijk om uitgebreid stil te staan bij de regels van ‘goed bestuur’.
De controleverklaring moet zijn opgesteld en getekend door een accountant die als openbaar accountant staat ingeschreven in het register van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Ook moet deze nadrukkelijk bevoegd zijn tot het afgeven van een dergelijke verklaring.
Uit de controleverklaring moet blijken dat u aan alle - in de jaarrekening opgenomen subsidies - verbonden verplichtingen voldoet. Daardoor is er sprake van een ‘rechtmatige besteding’ van de subsidies.
Het door de accountant te volgen controleprotocol en te gebruiken modelverklaring vindt u hier:
Tot slot algemene informatie
In de gemeente Hulst is in 2020 een nieuw subsidiebeleid vastgesteld. Dit betekent dat er een nieuwe Algemene Subsidieverordening (Asv) is ingevoerd. Daarnaast gelden vanaf het jaar 2021 zes nieuwe subsidieregelingen.
Om subsidies te geven, zijn er wetten en regels nodig. De gemeente Hulst heeft hiervoor de Algemene subsidieverordening Hulst 2020 (Asv 2020) ingevoerd. Samen met de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is dit de basis van de subsidieverstrekking.
De Asv 2020 bepaalt de regels voor het aanvragen, verlenen en vaststellen van een subsidie. Deze regels geven aan waar alle betrokkenen zich aan moeten houden. De regels gelden voor de aanvragers en voor de gemeente zelf.
De Asv 2020 geldt als ‘kapstok’ waar de verschillende subsidieregelingen onder vallen. In deze subsidieregelingen worden per beleidsveld nadere regels gesteld.
De ASV 2020 en de subsidieregelingen moeten ervoor zorgen dat de subsidie die iedereen ontvangt voor de activiteiten, past bij de doelen die de gemeente Hulst wil bereiken. Kernwoorden hiervoor zijn: gericht op effectiviteit, inclusiviteit, transparantie en een strakke handhaving.
We hebben zes subsidieregelingen:
- Subsidieregeling Kunst & Cultuur Gemeente Hulst 2023;
- Subsidieregeling Maatschappij, Welzijn & Zorg Gemeente Hulst 2023;
- Subsidieregeling Milieu, Dier & Natuur Gemeente Hulst 2021;
- Subsidieregeling Onderwijs Gemeente Hulst 2021;
- Subsidieregeling Ontspanning, Recreatie, Toerisme & Economie Gemeente Hulst 2021;
- Subsidieregeling Sport Gemeente Hulst 2021.
In deze regelingen leest u voor welke activiteiten een subsidieaanvraag mogelijk is. Ook staat er hoe u een aanvraag indient. Verder vertellen we hoe we de aanvraag beoordelen.
Vraagt u subsidie aan voor een evenement? Denk er dan aan om op tijd een evenementenvergunning aan te vragen of een melding voor een klein evenement in te dienen. Dit doet u via onze website. De voorwaarden voor welke aanvraag nodig is, staan hier ook benoemd. Twijfelt u wat nodig is bij uw evenement of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer 14 0114 of of e-mail.