Veelgestelde vragen
Hieronder staan veelgestelde vragen over het Wereldkampioenschap Veldrijden 2026 en bijbehorende antwoorden. Let op: deze pagina is nog niet compleet. We werken de pagina de komende tijd regelmatig bij met nieuwe informatie.
Staat uw vraag er niet tussen? Stuur dan een email naar wk26@gemeentehulst.nl.
Algemeen
Het UCI Wereldkampioenschap Veldrijden in Hulst vindt plaats op vrijdag 30 januari, zaterdag 31 januari en zondag 1 februari 2026.
Het WK Veldrijden vindt plaats op en rond de vestingwerken in Hulst.
Het evenemententerrein ligt in de hoek tussen de Glacisweg, de Tivoliweg, de Hulster Nieuwlandweg en het stadspark. Met daarin het Brederodebolwerk, de Keldermanspoort, de Dubbele Poort, het Molenbolwerk en het Ravelijn.
We verwachten op die drie dagen heel veel mensen in en rond Hulst. De drukste dag is zondag 1 februari 2026. Dan kan het aantal bezoekers oplopen tot 55.000.
Op zaterdag 31 januari verwachten zo’n 25.000 bezoekers.
Vrijdag 30 januari schatten we het aantal bezoekers in op circa 10.000.
Het weer kan een rol spelen als het gaat om bezoekersaantallen.
Meer informatie over het evenement zelf en over het bestellen van tickets vindt u op www.hulst2026.nl.
Bereikbaarheid
Binnenkort vind je hier alle informatie over de bereikbaarheid van Hulst tijdens het Wereldkampioenschap Veldrijden. We zorgen ervoor dat bewoners en ondernemers op tijd op de hoogte zijn van de laatste informatie.
Dit doen we om de parkeerdruk in Hulst zo laag mogelijk te houden. Ook houden we zo de calamiteitenroutes bereikbaar voor nood- en hulpdiensten, blijven woningen bereikbaar voor bewoners en blijft het evenemententerrein bereikbaar voor pendelbussen.
Het doorlaatbewijs geldt op zondag 1 februari. De exacte tijden waarop de doorlaatbewijzen gelden zullen we op een later moment delen. De mensen die een doorlaatbewijs krijgen, ontvangen daarover meer informatie van de organisatie. Op vrijdag en zaterdag is een doorlaatbewijs niet nodig.
Om Hulst leefbaar en bereikbaar te houden, nemen we verkeersbesluiten. Hieronder vallen onder meer wegafsluitingen.
De wegen rondom Hulst zijn over het algemeen bereikbaar. Er gelden wel verkeersmaatregelen. Dit zijn met name omleidingen en afsluitingen van afslagen richting Hulst, bijvoorbeeld op provinciale wegen. Ook vragen we rekening te houden met extra drukte in het verkeer. De exacte details volgen binnenkort.
Ja, Hulst blijft bereikbaar voor hulpdiensten. Zij maken gebruik van zogenaamde calamiteitenroutes. Bij ongelukken en calamiteiten kunnen zij snel ter plaatse zijn. De nood- en hulpdiensten zijn rondom het evenement aanwezig. Er wordt gezorgd voor voldoende calamiteitenroutes.
In Hulst en omgeving zijn onvoldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Daarom leiden we bezoekers naar parkeerplaatsen buiten Hulst en zelfs buiten onze gemeente. Pendelbussen brengen hen dan naar onze vestingstad. Zo houden we de parkeerdruk in Hulst zelf zo laag mogelijk. Ook vragen we bezoekers zoveel als mogelijk op de fiets of lopend naar het WK-terrein te komen.
Bewoners van Hulst kunnen hun woning tijdens het WK bereiken. Voor de bebouwde kom van Hulst (postcodegebied 4561 en 4562) is op zondag 1 februari 2026 een doorlaatbewijs nodig. Bewoners/ondernemers in dit gebied ontvangen twee doorlaatbewijzen per adres. We streven ernaar om deze in de week van 5 januari 2026 te verspreiden.
Aan bewoners adviseren we om de drukke perioden zoveel mogelijk te vermijden. Laat daar waar mogelijk uw auto staan.
De woningen die binnen het evenemententerrein staan zijn niet bereikbaar. Deze mensen krijgen daarover specifieke informatie van de organisatie.
Dat is mogelijk. Op zondag is voor de bebouwde kom van Hulst een doorlaatbewijs nodig. Taxibedrijven kunnen zo’n doorlaatbewijs aanvragen via wk26@gemeentehulst.nl
Voor bezoekers van het evenement is een taxistabdplaats aan het Stationsplein voorzien.
Leveranciers kunnen Hulst in en uitrijden. Het leveren van versproducten blijft mogelijk. We adviseren wel om gebruik te maken van slimme bevoorrading, waar mogelijk buiten het evenementenweekend om. Waar dat niet kan, geldt het advies om zoveel mogelijk te leveren buiten de in- en uitstroomtijden. Details over deze tijden volgt.
Op zondag is een doorlaatbewijs nodig. Voor leveranciers met een herkenbare branding op het vervoersmiddel, zoals bijvoorbeeld Action, Aldi en PostNL is geen doorlaatbewijs nodig. Als u een vrachtbrief bij u heeft, wordt u hiermee ook doorgelaten.
We adviseren u om uw personeel vooraf goed te informeren over de (verkeers)maatregelen die gelden rondom het WK-weekend.
Op zondag 1 februari is de bebouwde kom van Hulst met de auto enkel bereikbaar met een doorlaatbewijs. Vraag alleen een doorlaatbewijs aan voor personeel woonachtig buiten Hulst, dat enkel met de auto naar Hulst kan komen. Indien mogelijk, laat uw personeel parkeren op het eigen terrein van het bedrijf.
Ja, dat kan.
Op zondag 1 februari is het enkel mogelijk als uw accommodatie beschikt over parkeermogelijkheden op eigen terrein. U heeft daarvoor wel een doorlaatbewijs nodig. Doorlaatbewijzen stellen we via de accommodaties beschikbaar. Neem contact op met uw hotel/B&B.
Uw zorgtaxi kan Hulst in en uit. Wel hebben zij daar op zondag 1 februari een doorlaatbewijs voor nodig. Het aanvragen van een doorlaatbewijs voor uw zorgtaxi verloopt via uw zorgverlener. U of uw zorgtaxi kan hiervoor contact opnemen met uw zorgverlener. Heeft uw zorgverlener geen doorlaatbewijs beschikbaar? Dan kan uw zorgverlener hierover contact opnemen via wk26@gemeentehulst.nl.
Ja dat kan.
Op zondag 1 februari 2026 is de bebouwde kom van Hulst enkel bereikbaar met een doorlaatbewijs. In het weekend of in de avonduren kunt u voor (medische) spoed terecht bij de huisartsenpost (HAP) in Terneuzen. De HAP is bereikbaar via telefoonnummer 0115 643 000.
Stichting Vestingcross is als organisator (en dus vergunningsaanvrager) verantwoordelijk voor het opstellen en het uitvoeren van het mobiliteitsplan. De gemeente is als vergunningverlener verantwoordelijk voor de toetsing en het toezicht op de juiste uitvoering van het mobiliteitsplan. Voor de toetsing vraagt de gemeente advies aan haar (hulp)diensten, wegbeheerders en voor dit evenement ook aan de buurgemeenten, de provincie Zeeland en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer. In de uitvoering blijven de wegbeheerders van de betrokken gemeenten, provincie en Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer verantwoordelijk voor het verkeer in haar gebied.
Het is nodig om verkeersbesluiten te nemen om Hulst en omgeving bereikbaar, veilig en leefbaar te houden. We verwachten veel bezoekers. Op vrijdag tot 10.000 mensen, op zaterdag ongeveer 25.000 mensen en op zondag wel zo’n 55.000 mensen. Daarnaast komen nog een groot aantal wielrenners en hun entourage naar Hulst. Ook zijn er veel medewerkers noodzakelijk om het evenement mogelijk te maken.
In Hulst en omgeving zijn onvoldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Daarom leiden we bezoekers naar parkeerplaatsen buiten Hulst en zelfs buiten onze gemeente. Pendelbussen brengen de bezoekers naar Hulst. Zo houden we de parkeerdruk in Hulst zo laag mogelijk. Ook vragen we bezoekers zoveel als mogelijk op de fiets of lopend naar het WK-terrein te komen. In en rondom Hulst zal er tijdens het evenement ook sprake zijn van een aanzienlijke fietsers- en voetgangersstroom.
Ja, de deelfietsen van Donkey Republic kunt u tijdens het WK-weekend gebruiken. We zetten hiervoor extra fietsen in. Informatie over de locatie vind je in de app van Donkey Republic.
Doorlaatbewijzen
Het doorlaatbewijs is alleen nodig op zondag 1 februari 2026.
Op zondag 1 februari is de bebouwde kom van Hulst enkel toegankelijk met een doorlaatbewijs.
Elk adres binnen de bebouwde kom van Hulst (4561 + 4562) ontvangt in januari 2026 twee doorlaatbewijzen. Zij kunnen deze zelf gebruiken. Ook kunnen zij deze bijvoorbeeld aan hun mantelzorger geven.
Doorlaatbewijzen voor de bebouwde kom van Hulst worden verspreid in januari 2026. Dit zijn er twee per adres. Hier hoeft u niets voor te doen. Extra doorlaatbewijzen kunt u aanvragen via wk26@gemeentehulst.nl.
Het doorlaatbewijs komt in de vorm van een sticker die op of achter de voorruit van uw auto geplakt dient te worden.
Elk adres binnen de bebouwde kom van Hulst (met postcode 4561 en 4562) ontvangt in januari 2026 automatisch twee doorlaatbewijzen. Ook bedrijven binnen de bebouwde kom ontvangen doorlaatbewijzen.
Dat gebeurt in januari 2026.
Op zondag kun je Hulst niet in zonder doorlaatbewijs. Automobilisten en motorrijders zonder doorlaatbewijs verwijzen we door naar een van de parkeerplaatsen buiten Hulst. Aan de invalswegen van Hulst staan controleposten. Verkeersregelaars houden toezicht op de naleving van de wegafsluitingen.
De organisatie van het WK deelt op meerdere momenten informatie met tickethouders over hun reis naar het WK-terrein. Denk bijvoorbeeld aan advies over de routes, parkeerlocaties, pendelbussen en beschikbare fietsparkeerplekken.
Impact voor inwoners
Begin december 2025 start de organisatie met de voorbereidingen. In december en januari richten zij het evenemententerrein in. Om dit veilig te laten verlopen, is het nodig om tijdens deze werkzaamheden bepaalde straten (deels) af te sluiten. De exacte tijden zijn afhankelijk van locatie en van de noodzakelijke bouwwerkzaamheden. Alle werkzaamheden zijn zo ingericht dat het normale leven zo veel als mogelijk kan doorgaan. De meeste hinder van op- en afbouw zal zich bevinden rond de Glacisweg, Tivoliweg en het stadspark. Meer informatie volgt binnenkort.
Het streven is om het normale leven zo goed als mogelijk door te laten gaan. Maatregelen zijn getroffen om Hulst leefbaar en bereikbaar te houden. Dat is juist om te garanderen dat u nog gewoon naar uw werk kan en uw andere activiteiten kunt ondernemen. Wel kan dit om enige flexibiliteit vragen. Zo reist u het beste buiten de drukke tijden van de in- en uitstroom van de WK-bezoekers. En laat u de auto waar mogelijk even staan.
Parkeren is sowieso mogelijk op uw eigen terrein. Tijdens het WK-weekend reserveren we locaties voor het parkeren van bepaalde doelgroepen. Denk daarbij aan de wielrenners, de entourage, de organisatie, de pers en zo voorts. Deze locatie sluiten we af of we stellen een parkeerverbod in.
Ook gelden er in bepaalde straten parkeerverboden om de doorgang van het verkeer goed mogelijk te maken. U kunt verder overal parkeren waar géén parkeerverbod is ingesteld.
Doordat op Hulst op zondag enkel toegankelijk is met een doorlaatbewijs, zorgen we ervoor dat er voor bewoners voldoende parkeerplaatsen in de bebouwde kom beschikbaar zijn. Meer informatie volgt.
De afvalinzameling wijzigt niet.
De milieustraat is niet open op zondag. Houdt op vrijdag en zaterdag rekening met drukte op de weg.
We moedigen bezoekers aan om met de fiets te komen. Daarom richten we speciale parkeerplekken voor fietsen in. Borden verwijzen fietsers duidelijk naar deze plekken.
De gemeente neemt ook een zogenaamd aanwijsbesluit. Daarmee kunnen we in Hulst onveilig geparkeerde of hinderlijke fietsen verplaatsen of verwijderen.
Gedurende het WK-weekend is Hulst goed bereikbaar per fiets of te voet. Op vrijdag 30 januari en zaterdag 31 januari is er verkeershinder voor autoverkeer. Op zondag is de bebouwde kom van Hulst per auto enkel bereikbaar met een doorlaatbewijs.
Woont u binnen de bebouwde kom van Hulst? Zorg dan dat uw bezoek één van uw doorlaatbewijzen heeft. Kies daar waar mogelijk liever een ander moment dan het WK-weekend om uw bezoek te ontvangen.
Toch bezoek ontvangen? Attendeer uw bezoekers op de drukke momenten van de in- en uitstroom van WK-bezoekers zodat zij hun reis hieromheen kunnen plannen.
In aanloop naar het WK worden er diverse activiteiten georganiseerd. Tijdens het WK-weekend zijn er op het terrein drie feesttenten. Deze zijn alleen toegankelijk voor bezoekers met een ticket van het WK. Ook zijn de (meeste) horeca in Hulst gewoon open.
Meer informatie over het evenement en de nevenactiviteiten vindt u op www.hulst2026.nl/.
Kerken worden afzonderlijk geïnformeerd. Voor vragen kunt u bij uw kerk terecht.
De betreffende organisaties worden op de hoogte gebracht. Heeft u vragen hierover? Dan kunt u bij hen terecht.
De sportverenigingen waarvoor maatregelen gelden zijn op de hoogte gebracht.
Impact voor ondernemers
De (meeste) winkels zijn open tijdens het WK-weekend. Op zondag is de bebouwde kom van Hulst voor auto's alleen toegankelijk met een doorlaatbewijs. Per fiets of te voet zijn de winkels uiteraard bereikbaar.
Wilt u winkelen of heeft u andere plannen in het centrum tijdens het WK-weekend? Houdt rekening met drukte en beperkte bereikbaarheid. Ook kunt u overwegen om onze vestingstad op een ander moment te bezoeken.
Wilt u iets organiseren tijdens het WK? Mail ons dan via wk26@gemeentehulst.nl.
Hiervoor kunt u mailen naar wk26@gemeentehulst.nl.
Bereikbaarheid van Hulst is tijdens het WK-weekend beperkter dan gebruikelijk. Op vrijdag en zaterdag is Hulst bereikbaar, maar gelden er verschillende verkeersmaatregelen zoals wegafsluitingen en parkeerverboden. Ook vragen we u rekening te houden met drukte. Op zondag is Hulst met de auto alleen toegankelijk met een doorlaatbewijs.