Aanvragen subsidie voor organisaties/verenigingen/stichtingen
Scroll naar
Subsidieregelingen
Op basis van de volgende subsidieregelingen kan subsidie worden aangevraagd:
- Subsidieregeling Kunst en Cultuur gemeente Hulst 2023;
- Subsidieregeling Maatschappij, Welzijn en Zorg gemeente Hulst 2023;
- Subsidieregeling Milieu, Dier en Natuur gemeente Hulst 2020;
- Subsidieregeling Onderwijs gemeente Hulst 2020;
- Subsidieregeling Ontspanning, Recreatie, Toerisme en Economie gemeente Hulst 2020;
- Subsidieregeling Sport gemeente Hulst 2021.
Subsidievormen
Gemeente Hulst kent twee subsidievormen. We verlenen deze subsidies op basis van bovenstaande subsidieregelingen.
- Jaarlijkse (structureel) subsidie.
Jaarlijkse subsidies zijn subsidies die verleend worden voor jaarlijks terugkerende activiteiten. Een jaarlijkse subsidie kan voor één of meerdere jaren worden verstrekt met een maximum van vier jaar. - Eenmalige (incidenteel) subsidie.
Eenmalige subsidies zijn subsidies die verleend worden voor bijzondere of vernieuwende activiteiten. Een combinatie van jaarlijkse en eenmalige subsidies is mogelijk.
Overzicht relevante beleidsdocumenten
Voor alle subsidieregelingen:
- Algemene Subsidieverordening Gemeente Hulst 2020;
- Controleprotocol met modelverklaring
- Controleprotocol inclusief bij behorende verklaringen – geen toepassing WNT
- Controleprotocol inclusief bij behorende verklaringen – wel toepassing WNT
- Bestuursakkoord 2022-2026 "op koers naar 2026"
- Monitor maatschappelijke resultaten Hulst
- Meest gestelde vragen subsidiebeleid
Subsidieregeling Kunst & Cultuur
- Subsidieregeling Kunst & Cultuur gemeente Hulst 2023
- Cultuurvisie 2022-2026 (zie onderaan deze pagina)
Subsidieregeling Maatschappij, Welzijn & Zorg
- Subsidieregeling Maatschappij, Welzijn & Zorg gemeente Hulst 2023
- Inclusie agenda (zie onderaan deze pagina)
- Structuurvisie 2012 – 2025
- Verordening wijk- en dorpsraden gemeente Hulst 2020 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)
- Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2019
- Verordening Ouderenparticipatie
- Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet
- Basisregeling uitgifte stimuleringsbudget leefbaarheid (zie onderaan deze pagina)
- Woonzorgvisie gemeente Hulst (zie onderaan deze pagina)
- Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling 2019-2023 'Geweld hoort nergens thuis' (zie onderaan deze pagina)
- Regiovisie Beschermd wonen en maatschappelijke opvang Zeeland 2022-2025
- Kernpunten dementievriendelijk Hulst
Subsidieregeling Milieu, Dier & Natuur
- Subsidieregeling Milieu, Dier & Natuur Gemeente Hulst 2021
- Toeristisch ontwikkelplan Hulst
- Structuurvisie 2012-2025
Subsidie regeling Onderwijs
- Subsidieregeling Onderwijs Gemeente Hulst 2021
- Beleidsnota onderwijsachterstanden Zeeuws-Vlaanderen (nog in voorbereiding. De huidige beleidsnota vind u hier)
Subsidieregeling Ontspanning, Recreatie, Toerisme & Economie
- Subsidieregeling Ontspanning, Recreatie, Toerisme en Economie gemeente Hulst 2021
- Economisch beleidsplan Hulst 2019 - 2022;
- Toeristisch Ontwikkelplan Hulst 2022-2026
- Visie Vestingstad Hulst;
- Structuurvisie 2012-2025
Subsidieregeling Sport
- Subsidieregeling Sport gemeente Hulst 2021
- Accommodatiebeleid (nog in voorbereiding; de huidige beleidsnota vindt u hier);
Voorwaarden
Subsidies dienen aan de volgende vereisten te voldoen:
• De subsidieaanvraag moet voldoen aan de Algemene subsidieverordening gemeente Hulst 2020 en de desbetreffende subsidieregeling;
• De activiteiten moeten toegankelijk zijn voor alle inwoners van de gemeente Hulst en dienen het algemeen belang van de gemeente Hulst;
• De activiteiten moeten wezenlijk bijdragen aan het realiseren van één of meer doelstellingen van de gemeente Hulst;
• Een subsidie is financieel noodzakelijk voor het uitvoeren van de activiteiten;
• Er is voldoende financiële ruimte in een subsidieplafond en in de gemeentebegroting;
• De activiteiten mogen niet in strijd zijn met bestaande wet- en regelgeving, het algemeen belang of de openbare orde.
Het ontvangen van subsidie is geen vanzelfsprekendheid. Ontving u eerder subsidie van onze gemeente? Dan betekent dit niet dat u automatisch opnieuw subsidie krijgt.
Bijzonderheden
Termijn
Het is afhankelijk van de soort en hoogte van de subsidie welke aanvraagtermijn van toepassing is. Voorwaarde is dat de aanvraag volledig ingevuld dient te zijn. Voor subsidies per kalenderjaar dient u voor 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar een aanvraag in. De subsidieaanvraag voor andere (kortdurende) activiteiten dient u tussen de tien en veertien weken voorafgaand aan de start van de betreffende activiteit in.
Vraagt u maximaal 1.000 euro subsidie aan voor een (kortdurende) activiteit? Dan geldt soms een aanvraagtermijn van maar zes weken. Wilt u meer informatie over deze verkorte aanvraagtermijn? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0114 of email.
Wij doen ons best om uw aanvraag snel in behandeling te nemen en u antwoord te geven. U helpt daarbij door het aanvraagformulier volledig in te vullen en alle benodigde bijlagen toe te voegen. Bij subsidieaanvragen voor een kalenderjaar nemen wij uiterlijk op 31 december van het voorafgaande jaar een besluit. Bij overige subsidieaanvragen nemen wij binnen zestien weken een besluit.
Aanpak
U vraagt subsidie aan via het formulier Aanvragen Subsidie voor organisaties/verenigingen/stichtingen Voor het aanvragen van subsidie bij de gemeente Hulst logt u in met eHerkenning (niveau 2+) of DigiD. Heeft u een Kamer van Koophandel nummer? Vraag dan subsidie aan met eHerkenning (niveau 2+). Subsidie aanvragen als particulier kan via DigiD. Dit is alleen mogelijk voor culturele evenementen (subsidieregeling Kunst en Cultuur).
Op de website van eHerkenning en DigiD kunt u eHerkenning (tegen betaling) of DigiD aanvragen. Het aanvragen hiervan neemt enige tijd in beslag. Houd hier rekening mee als u een subsidieaanvraag wilt indienen. 
Lukt het niet om een subsidieaanvraag in te dienen, neem dan contact op.
Benodigde gegevens en documenten bij subsidieaanvraag
Voor het aanvragen van subsidie vragen wij u om digitaal de volgende gegevens en documenten bij de hand te hebben:
- Inloggegevens eHerkenning / DigiD
- Begroting
- Jaarrekening
- Activiteitenplan/jaarwerkplan
- Statuten
- Inhoudelijk jaarverslag