Subsidie kunt u aanvragen voor activiteiten die naar uw verwachting bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid. Subsidie is er alleen als de activiteit voor alle inwoners van onze gemeente toegankelijk is. Ook vragen wij u aan te tonen dat de activiteit niet mogelijk is zonder de subsidie.
Daarnaast zijn er per subsidieregeling nog aanvullende voorwaarden. Die staan in de regelingen.
Elke vereniging, stichting of (soms) burger met een goed initiatief. Het heeft onze voorkeur dat de stichting/vereniging die de subsidie aanvraagt, is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Soms komt een persoon of groep mensen ook in aanmerking voor subsidie. In dat geval is de maximale subsidie 1.000 euro.
Ja. Het maakt niet uit of u al eerder subsidie van ons ontving.
Ja. Dat is mogelijk voor bepaalde culturele evenementen en activiteiten. Het evenement/activiteit moet bijdragen aan de leefbaarheid in onze gemeente.
Het maximale subsidiebedrag is dan niet hoger zijn dan 1.000 euro.
Jaarlijks bepalen we hoeveel subsidie er per regeling beschikbaar is.
Subsidie vraagt u aan met het digitale aanvraagformulier. Dat vult u in. Ook leest u daar welke stukken u meestuurt.
Er zijn subsidies voor een heel kalenderjaar. Aanvragen daarvoor verwachten we voor 1 oktober 2023. Dat is de uiterste datum. Later is niet mogelijk.
Er zijn ook subsidies voor andere (kortdurende) activiteiten. Aanvragen daarvoor verwachten we tien tot 14 weken voor de activiteit.
Een kortdurende activiteit en een subsidiebedrag van maximaal 1.000 euro? Dan verwachten we de aanvraag zes weken voor de activiteit. Neem dan wel eerst even telefonisch contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer 14 0114.
Op het You-Tube kanaal van onze gemeente staan een aantal digitale workshops. Daarin geven we uitleg. Komt u er niet uit? Neem dan gerust telefonisch contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer 14 0114.
Dat is soms mogelijk. Neem daarvoor op tijd contact met ons op. Een subsidie voor meerdere jaren krijgt u altijd onder voorbehoud. Dat voorbehoud is dat er in de gemeentebegroting steeds voldoende geld staat.
We bekijken de antwoorden die u geeft op de vragen in het aanvraagformulier.
Geef bij deze antwoorden ook aan wat de meerwaarde van uw activiteit is voor de Hulster samenleving.
Nee. We bekijken en beoordelen de maatschappelijke meerwaarde van de activiteiten. Meer info in deze memo.
We ondersteunen met subsidie als een organisatie geen geld heeft voor activiteiten die wel een meerwaarde hebben. Het is aan u zelf om te bepalen of dit het geval is. Uiteraard vragen we bij een subsidieaanvraag inzicht in de financiën.
Het aanvraagformulier vindt u hier
We doen ons best om uw aanvraag snel mogelijk te behandelen. Door het aanvraagformulier volledig en goed in te vullen helpt u ons daarbij. Zorg ook dat u de gevraagde bijlagen toevoegt. Iets niet duidelijk? Neem dan gerust even contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer 14 0114.
Een aanvraag voor een subsidie voor een kalenderjaar? Dan nemen we uiterlijk op 31 december van het jaar er voor een besluit.
Een andere aanvraag? Dan hoort u binnen 16 weken ons besluit.
Onze subsidie zijn vooral voor inwoners van onze gemeente. Het is mogelijk dat er activiteiten zijn waarbij het minder uit maakt waar de deelnemers wonen. We vragen u dit dan wel uit te leggen. Voeg dit doe aan het aanvraagformulier.
Ja, dat kan. Het is aan u om uit te leggen waarom die activiteit belangrijk is en waarom u die niet kunt betalen met de jaarlijkse subsidie of met eigen vermogen van de vereniging.
Op 3 juni 2021 was er een digitale workshop. Die ging over dit onderwerp. U kunt die workshop herbekijken op het gemeentelijk Youtube kanaal. Ook in deze memo staat extra informatie.
Ja. Iedereen die subsidie ontvangt, is verplicht ons schriftelijk te laten weten of en hoe de activiteiten plaatsvonden. Bij grotere subsidiebedragen vragen we daarbij meer informatie dan bij kleinere subsidies.
Een subsidie van maximaal 50.000 euro ontvangen? Dan verwachten we uw verantwoording vóór 1 april 2024.
Een subsidie van meer dan 50.000 euro ontvangen? Dan verwachten we uw verantwoording vóór 1 mei 2024.
We verwachten van u graag schriftelijk of de activiteit doorging. In dat bericht neemt de volgende informatie op:
We verwachten van u een aanvraag tot het vaststellen van de ontvangen subsidie. Deze aanvraag ondertekent uw bestuur. De aanvraag bestaat uit een inhoudelijk verslag en een financieel verslag.
In het inhoudelijk verslag schrijft u of/hoe de activiteiten gebeurden en of deze aan de verplichtingen voldeden. Ook geeft u informatie over hoe u invulling gaf aan de voor uw sector geldende ‘Governance Code’; dat betekent hoe u als goed bestuur handelde.
In het financieel verslag vermeldt u de uitgaven en inkomsten die aan de orde waren bij de activiteit. Dit financieel verslag mag ook deel uitmaken van een jaarrekening. Het is wel belangrijk dat het zelfstandig leesbaar en te beoordelen is.
We verwachten van u een aanvraag tot het vaststellen van de ontvangen subsidie. Deze aanvraag ondertekent uw bestuur.
Daarbij voegt u de volgende stukken:
Een Governance Code geeft regels voor goed bestuur. Voor bepaalde sectoren geeft het ook regels voor toezicht.
Denk hierbij aan dingen als: Zijn de statuten van de stichting of vereniging in orde? Is het bestuur voltallig? Volgt de vereniging/stichting de bestuurstermijnen op? Is er mogelijk sprake van (een schijn van) belangenverstrengeling binnen de organisatie?
Zeker voor grote/complexe organisaties is het belangrijk om uitgebreid stil te staan bij de regels van ‘goed bestuur’.
De controleverklaring moet zijn opgesteld en getekend door een accountant die als openbaar accountant staat ingeschreven in het register van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Ook moet deze nadrukkelijk bevoegd zijn tot het afgeven van een dergelijke verklaring.
Uit de controleverklaring moet blijken dat u aan alle - in de jaarrekening opgenomen subsidies - verbonden verplichtingen voldoet. Daardoor is er sprake van een ‘rechtmatige besteding’ van de subsidies.
Het door de accountant te volgen controleprotocol en te gebruiken modelverklaring:
In de gemeente Hulst is in 2020 een nieuw subsidiebeleid vastgesteld. Dit betekent dat er een nieuwe Algemene Subsidieverordening (Asv) is ingevoerd. Daarnaast gelden vanaf het jaar 2021 zes nieuwe subsidieregelingen.
Om subsidies te geven, zijn er wetten en regels nodig. De gemeente Hulst heeft hiervoor de Algemene subsidieverordening Hulst 2020 (Asv 2020) ingevoerd. Samen met de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is dit de basis van de subsidieverstrekking.
De Asv 2020 bepaalt de regels voor het aanvragen, verlenen en vaststellen van een subsidie. Deze regels geven aan waar alle betrokkenen zich aan moeten houden. De regels gelden voor de aanvragers en voor de gemeente zelf.
De Asv 2020 geldt als ‘kapstok’ waar de verschillende subsidieregelingen onder vallen. In deze subsidieregelingen worden per beleidsveld nadere regels gesteld.
De ASV 2020 en de subsidieregelingen moeten ervoor zorgen dat de subsidie die eenieder ontvangt voor de activiteiten, past bij de doelen die de gemeente Hulst wil bereiken. Kernwoorden hiervoor zijn: gericht op effectiviteit, inclusiviteit, transparantie en een strakke handhaving.
We hebben zes subsidieregelingen:
In deze regelingen leest u voor welke activiteiten een subsidieaanvraag mogelijk is. Ook staat er hoe u een aanvraag indient. Verder vertellen we hoe we de aanvraag beoordelen.