Oud-burgemeester Hulst honderd jaar

Peter Molthoff, oud-burgemeester én ereburger van Hulst hoopt op 14 september 2023 de leeftijd van honderd jaar te bereiken. Een heel bijzonder moment. Dat vindt ook huidig burgemeester Ilona Jense-van Haarst. Daarom brengt zij samen met twee oud-burgemeesters van Hulst een bezoek aan Peter Molthoff.

Burgemeester van weleer
Peter J.G. Molthoff was burgemeester van Hulst in de periode van juli 1964 tot 1 januari 1985. Daarvoor was hij sinds december 1962 burgemeester van Vogelwaarde. Ook na zijn benoeming in Hulst bleef hij daar waarnemend burgemeester. Dat was tot aan de gemeentelijke herindeling in 1970.     In 1985 ging burgemeester Molthoff met vervroegd pensioen. Kort daarvoor – in september 1984 – benoemde de gemeenteraad hem tot Ereburger van Hulst.

Markante diplomaat
Burgemeester Molthoff was een echte burgervader. Hij was bijzonder begaan met Hulst. Verantwoordelijkheden ging hij niet uit de weg. Burgemeester Molthoff was een diplomaat en bedreven, overtuigend voorzitter. Financieel was het tijdens zijn twintigjarige ambtsperiode geen makkelijke tijd. Toch slaagde hij er in mooie dingen te realiseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Den Dullaert, de gemeenschapshuizen in Graauw en Sint Jansteen en het openluchtzwembad in Hulst.

Ook de manier waarop hij omging met zijn verleden, dwingt respect af. Peter Molthoff was tijdens de Tweede Wereldoorlog actief in het verzet. Hij werd gevangen gezet in Kamp Vught. Daarna kwam hij terecht in Duitsland. Daar bevrijdden de Amerikanen hem in april 1945. Zijn verleden weerhield hem er niet van om de band met Duitsland aan te halen. Zo stond hij destijds – samen met burgemeester Erwin Hasenzahl – aan de wieg van de verbroedering tussen Hulst en het Duitse Michelstadt.

In april 1982 benoemde Koningin Beatrix Peter Molthoff tot Officier in de Orde van Oranje Nassau.

Bezoek drie burgemeesters
Op maandag 18 september 2023 gaat burgemeester Ilona Jense-van Haarst haar oud-collega persoonlijk feliciteren met zijn honderdste verjaardag. Voormalige burgemeesters van Hulst Jan-Frans Mulder en Antoine Kessen gaan met haar mee naar Eindhoven; waar Peter Molthoff en zijn vrouw Koos tegenwoordig wonen. Vier (oud)burgemeesters van Hulst bijeen, hoe bijzonder is dat!

Felicitaties
Ook graag felicitaties overbrengen aan oud-burgemeester Peter Molthoff bij gelegenheid van zijn honderdste verjaardag? Dat kan. Bezorg deze uiterlijk vrijdag 15 september – voor 16.00 uur – in de gemeentewinkel in Hulst. Burgemeester Ilona Jense-van Haarst overhandigt deze dan op 18 september aan Peter Molthoff.