400 nieuwe bomen

Vorig jaar plantten we in onze gemeente ruim 400 nieuwe bomen. En dat is goed. Want bomen zijn om meerdere redenen belangrijk. Ze filtreren onze lucht en zorgen voor verkoeling. Ook bevorderen ze onder andere de biodiversiteit en zijn het watermanagers. Hoe meer bomen, hoe beter. Wel is goed onderhoud en beheer nodig.

Locatie en soort
De nieuwe bomen staan verdeeld over onze gemeente. In het park in Hulst kwamen een groot aantal nieuwe bomen. Ook op industrieterrein Hogeweg plantten we veel nieuwe bomen.
De geplante bomen zijn heel verschillend. Er zijn diverse soorten beuken geplant, maar ook eiken, esdoorns, linden, populieren en iepen. Verder plantten we onder andere tulpenbomen, maar ook bijvoorbeeld sierperen, sierappels en sierkersen.

Kappen
Het gebeurt ook dat we bomen moeten kappen. De oorzaken hiervoor zijn verschillend. Meestal is dat omdat de gezondheid van de boom niet goed meer is. Bijvoorbeeld door een ziekte of door zwammen of gewoon ouderdom. Maar ook komt het voor dat bomen droogteperioden niet goed doorkomen. Het komt ook voor dat een gebied een nieuwe inrichting krijgt en een boom of bomen daarom plaats moeten maken. We zoeken dan altijd een ander plekje om een nieuwe boom te planten. Liefst in dezelfde buurt. Is dat niet mogelijk? Dan zoeken we ergens anders een plekje.

In 2022 kapten we ook bomen. Het ging om bomen die ziek waren en bomen die ‘op’ of te oud waren. Dat was bijvoorbeeld zo in het park in Hulst. Verder haalden we op bepaalde plaatsen bomen weg omdat het gebied een nieuwe inrichting kreeg. In totaal kapten we in 2022 258 bomen. Daarvoor kwamen er dus 400 nieuwe voor in de plaats.

Andere beheerders
Naast de gemeente beheren ook de provincie, waterschap, het Zeeuws Landschap en nog anderen gebieden in onze gemeente. Ook daar is sprake van aanplant en kap van bomen. Zij hebben daarin hun eigen richtlijnen en regels.

Over uw buurt
Kappen we als gemeente bomen? Dan publiceren we de omgevingsvergunning op www.overheid.nl Kijk bij ‘over uw buurt’ en klik op ‘zoek naar berichten’. Vul de informatie in over waar u woont, en de zoekmachine toont u de bekendmakingen.
Er is ook een e-mailservice ‘Over uw buurt’. Dan blijft u steeds op de hoogte van berichten van de overheid. U ontvangt informatie over besluiten die direct invloed hebben op de omgeving. Rechtstreeks via de mail. U kunt zelf instellen welke berichten u wilt ontvangen.
Kijk bij ‘berichten over uw buurt’ en klik op ‘blijf op de hoogte’.