Hondenspeelweide aan Beneluxweg in Hulst

Aan de Beneluxweg in Hulst komt een hondenspeelweide. De ervaringen met deze speelweide gaan ons helpen bij de realisatie van speelweiden op andere locaties in de gemeente.

Wat ging vooraf?
Het plan was om als proef op drie plaatsen in de gemeente een speelweide voor honden aan te leggen. Wat vinden inwoners daarvan? En waar moeten die komen? Om dat te weten te komen, deden we in november 2022 een onderzoek. Hieruit bleek dat er enthousiasme bestaat over de realisatie van hondenspeelweiden.

Waar komen de speelweiden?
De vraag waar de hondenspeelweiden het meest wenselijk zijn, bleek lastiger te beantwoorden.
We stelden drie locaties voor. Dat waren de Beneluxweg in Hulst, de Bossestraat in Vogelwaarde en het Vredeslaantje/Eisenhowersingel in Kloosterzande. De resultaten van het onderzoek bespraken we met de wijk- en dorpsraden. Besloten is om vooralsnog een speelweide op één locatie aan te leggen. Dat is aan de Beneluxweg in Hulst. Voor de overige locaties was vooralsnog niet voldoende draagvlak.

Wanneer is de speelweide klaar?
De speelweide is eind oktober klaar om honden te ontvangen.

Waarom speelweiden voor honden?
In onze gemeente wonen zo’n 3.000 honden. Maar lang niet al die honden hebben een lekkere grote tuin waar ze vrijuit kunnen lopen. Daarom willen we speelweiden voor honden realiseren.

Wat is een speelweide voor honden?
Dat is een omheind veldje waar honden los kunnen rond lopen. Hondenbaasjes kunnen elkaar daar ook ontmoeten. Het opruimen van hondenpoep is op deze veldjes verplicht, we plaatsen voldoende afvalbakken om de weide heen. Het kan zo zijn dat er op de speelweide ook speeltuigen voor de honden zijn. Denk maar aan bijvoorbeeld een toestel om een behendigheidsspel te doen. Op de weide aan de Beneluxweg komen een aantal van deze toestellen en plaatsen we zitbankjes.