Bijeenkomst: Wat met de kerk op Graauw?

Sinds 2016 is de kerk in Graauw gesloten. Zeven jaar later is de toekomst van de kerk nog steeds een vraagteken. Daardoor overwegen de parochie en het bisdom nu serieus om de kerk te slopen. Dat willen we voorkomen. Daarom is er op 19 september 2023 een bijeenkomst.

De geschiedenis
Graauw heeft sinds 1803 een kerk. Die eerste kerk maakte in 1854 plaats voor de huidige kerk. In 1998 kreeg de Heilige Maria Hemelvaart kerk het label ‘rijksmonument’. Op 3 januari 2016 verloor de kerk haar functie. Erediensten zijn er niet meer. Het gebouw is niet meer in gebruik.

Geen nieuwe bestemming gevonden
De kerk is eigendom van de parochie Heilige Maria-Sterre-der-Zee. Samen met het bisdom zoekt de parochie sinds 2016 naar een nieuwe eigenaar. De kerk staat te koop. Een koper is helaas nog niet gevonden. Daarom overwegen de parochie en het bisdom nu om de kerk te laten slopen. Daarvoor is uiteraard wel een vergunning nodig. Sloop van een rijksmonument komt zelden voor.

Samen een invulling zoeken
De kerk is beeldbepalend voor Graauw. Het dorp Graauw zonder kerk is lastig voor te stellen. Dat proberen we zeker te voorkomen. Daarom vinden we het belangrijk om nogmaals te kijken of er een nieuwe invulling mogelijk is. Als gemeente hebben we daarin enkel een ondersteunende rol. Belangrijk is te weten hoe de inwoners van Graauw denken over de toekomst van de kerk van hun dorp. Zijn zij bereid tot een inspanning om de kerk voor Graauw te behouden? Kunnen zij iets betekenen in de zoektocht naar een nieuwe bestemming voor het kerkgebouw? Waar zien zij kansen en mogelijkheden? Wie kan helpen?

Betrokkenheidsbijeenkomst
Op dinsdag 19 september 2023 is er in het gemeenschapshuis in Graauw een bijeenkomst. We hopen daar veel inwoners van Graauw te ontmoeten. Daarom stuurden wij hen een uitnodiging. Maar ook anderen die iets kunnen betekenen, zijn van harte welkom. Hoe meer mensen, hoe meer betrokkenen, hoe meer ideeën voor een nieuwe toekomst voor de kerk.
De bijeenkomst begint om 19.30 uur. Graag even aanmelden op voorhand. Dat kan door een e-mail te sturen aan info@gemeentehulst.nl – onder vermelding van ‘Bijeenkomst kerk Graauw’.