Groen schoolplein voor kindcentrum Sint Willibrordus in Hulst

Kindcentrum Sint Willibrordus in Hulst heeft een groen schoolplein. Minder tegels en meer groen, dat is niet alleen leuk; het is ook goed voor de biodiversiteit en zorgt er voor dat water goed de bodem in kan. Dat vindt ook het gemeentebestuur. Daarom is 5.000 euro beschikbaar voor het schoolplein. De opening van het nieuwe plein was op woensdag 5 april 2023.

Groene revolutie van Zeeuwse schoolpleinen
In Zeeland hebben het Instituut voor Natuureducatie (IVN), de GGD en de Hogeschool Zeeland een initiatief voor groene schoolpleinen opgepakt. Doel is in één schoolgeneratie alle Zeeuwse kinderen een groene speel- en leerplek te geven. Scholen kunnen een aanvraag indienen. Als die akkoord is, krijgen ze subsidie van 10.000 euro. Wel moeten de scholen zelf ook zorgen voor 5.000 euro én de gemeente moet 5.000 euro bijleggen.

Kindcentrum Sint Willibrordus
Eén van de scholen, die vorig jaar subsidie kregen, is Sint Willibrordus in Hulst. Zij vervingen een groot aantal vierkante meters grijze stoeptegels door groen. Gras, beplanting, fruitbomen, zand, aarde, houtsnippers, natuurlijke speelelementen, een grotere schooltuin, het kon alle kanten uit en veel was mogelijk. Het resultaat is prachtig en vooral groen. Het is nu ook onderdeel van het lesprogramma. Zo krijgen de leerlingen buitenlessen over de natuur.
De opening van het plein gebeurde op 5 april. De wethouders Gino Depauw en Denis Steijaert waren daarbij present. Het was een hele leuke ochtend.

Basisschool Ter Doest
De volgende school in onze gemeente die gaat voor een groen schoolplein is basisschool Ter Doest in Graauw. Ook zij kregen subsidie toegekend en gaan aan de slag. Verwachting is dat hun groene schoolplein eind 2023 klaar is.