Project gratis kinderopvang een succes

KinderopvangGemeente SluisGemeente TerneuzenGemeente Hulst

Op 1 april 2022 startte het proefproject ‘gratis kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen’. Kinderen in Heikant, Sas van Gent en Eede kunnen sindsdien gratis naar de kinderopvang. Het project is een groot succes. Het aantal kinderen dat naar de kinderopvang gaat in deze kernen is bijna verdubbeld.

Wat houdt de pilot in?
Aan het project doen drie kinderopvanglocaties mee. Dat zijn:
-    Heidepoort in Heikant
-    De Statie in Sas van Gent
-    ’t Vangnetje – in basisschool Sint Jozef – in Eede

Ouders die wonen in één van deze drie kernen, kunnen deelnemen aan het proefproject. De kinderopvang is gratis voor alle kinderen. Het aanbod is verdeeld in vier keer een ochtend voor peuters en drie keer een dagdeel voor baby’s. In Heikant mogen de kinderen van vier tot twaalf jaar ook gebruik maken van  twee middagen buitenschoolse opvang (BSO).

Waarom dit project?
Het doel van deze pilot is om ieder kind dezelfde kansen te geven op kinderopvang. Het is vooral ook een voorziening waar kinderen zich ontwikkelen. Daarnaast willen we aantonen dat gratis opvang helpt om de overstap van peuters naar het Belgische onderwijssysteem tegen te gaan. Met het project laten we zien dat het anders kan. We hopen daarmee ook de aanpassing van het kinderopvangsysteem te versnellen. Geen ingewikkeld systeem met kinderopvangtoeslag, maar een laagdrempelige voorziening die ouders helpt en ondersteunt om hun werk en de zorg voor kinderen te combineren. Of om meer te gaan werken, werk te zoeken of te studeren.

Is het project een succes?
Het project loopt nu een jaar. Het is een groot succes. Bij de start van het project maakten 74 kinderen gebruik van opvang op deze drie locaties. Nu zijn dat er 127. Een meer dan mooi resultaat. Dat resultaat is in de eerste plaats goed voor de kinderen en de ouders, maar ook voor de basisscholen. Deze laagdrempelige kinderopvang heeft dan ook een positief effect op de leefbaarheid van de drie kernen.

aantal kinderen
                        voor start    1 maart 2023    % groei
Eede                     13              16                     23%
Heikant                 24              55                   129%
Sas van Gent       37             56                     51%
totaal                     74             127                 72

Wat vinden kinderen en ouders?
Kinderen komen graag naar de opvang. Ze spelen en leren en ze ontmoeten hier leeftijdgenootjes uit het dorp. Vaak zien we vriendschappen geboren worden. Ouders brengen hun kinderen vol vertrouwen naar de opvang. Ze ervaren het plezier van hun kinderen en hun groei in ontwikkeling. Ze zijn vooral ook erg blij dat de kinderopvang zo dicht bij huis is. Het project maakt hun dorp aantrekkelijk als woonplek voor jonge ouders.

‘Ik ben heel blij met het initiatief voor de gratis kinderopvang. De kinderopvang is heel goed voor de ontwikkeling en hier leggen ze ook de bouwstenen voor vriendschappen. Het is voor mij ook heel fijn dat ik nu makkelijker meer uren kan aannemen op mijn werk. En geen gedoe meer met de kinderopvangtoeslag. Dus dit is top!’, aldus een deelnemende ouder.

Informatie en vragen?
Meer informatie kunt u vinden op www.kindinzeeuwsvlaanderen.nl
Ouders kunnen vragen stellen via e-mail: gratisopvang@kinderopvangzvl.nl.